نیازمندی ها


   
موضوعات مطالب
نويسندگان سایت
آمار و امكانات
»تعداد بازديدها:

طراح قالب

Template By: LoxBlog.Com

درباره سایت

به وبلاگ من خوش آمدید شما میتوانید مطالب مورد نیازتان را در زمینه های مختلف در این وبلاگ پیدا کنید
لينك دوستان

طایفه کاشانی
wahab
علی ولی نژاد
هوشبران جوان 89
آموزش عاشق شدن
دانشجویان فوریت های پزشکی زابل89
وبلاگ سرگرمی
مسافر
تراختور اف سی
خلوتگاه من
همه چی
بلوچ
بزرگترین وبلاگ تفریحی
بهترینها
سایت جامعه ایران ناز
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان نیازمندی ها و آدرس niazhayerooz.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
» بیماریهای چشم

مقدمه

بینایی مهمترین حس آدمی است زیرا بیش از 80 درصد اطلاعاتی که از محیط اطراف حاصل می‌آوریم از راه چشم است. چشم انسان اندامی کروی به قطر 5/2 سانتیمتر است که بوسیله تعدادی رباط در حدقه استخوانی آویزان است. شش ماهیچه بیرونی حرکت کرده چشم را به عهده دارند غده اشکی بطور مرتب سطح جلویی چشم را مرطوب نگه می‌دارد اعصاب و رگهای خونی چشم و بافت چربی و بافت پیوندی قسمتهای دیگر حدقه چشم است پلکها روی چشم را می‌پوشانند و یک سیستم مجرایی بطور مداوم ترشحات غدد اشکی را به درون حفره بینی می‌ریزد. برخی بیماریهای مهم چشم عبارتند از:
 

نزدیک بینی

معمولا در اثر زیادی تحدب عدسی ایجاد می‌شود در این حالت تصویر در جلو شبکیه تشکیل می‌شود شخص نزدیک بین ، بین اشیای نزدیک را به خوبی می‌بیند ولی اشیای دور را به وضوح نمی‌بیند نزدیک بینی را با استفاده از عینکهایی با عدسی مقعر اصلاح می‌کنند و در این بیماری کره چشم بیش از حد بلند است.
 

دوربینی

معمولا در اثر کاهش تحدب عدسی پدید می‌آید در چشم دوربین اشیای دور را به خوبی دیده می‌شوند ولی اشیای نزدیک به علت اینکه تصویر آنها در پشت شبکیه تشکیل می‌شود به روشنی دیده نمی‌شوند دوربینی را با استفاده از عینکهایی با عدسی محدب اصلاح می‌کنند. در این بیماری کره چشم بیش از حد کوتاه است.
 

گل مژه

گل مژه التهاب غده چربی کنار مژه‌های چشم است. برآمدگی قرمز دردناکی در کنار پلک ظاهر و به زودی به جوش چرکین تبدیل می شود. بسیاری از طریق تماس دست یا حوله آلوده با چشم حاصل می آید.
 

ورم ملتحمه

پرده پیوندی که سطح داخلی پلکها را فرا گرفته است ملتحمه نام دارد این پرده به علت عفونت یا در نتیجه حساسیت قرمز و متورم شده با خارش همراه می‌شود گاهی ورم ملتحمه در فصل معینی مثلا بهار عود می‌کند دلیلش آن است که چشم شخص نسبت به بعضی بوها یا دانه گرده گلها حساس است این بیماری که ملتحمه بهاره نام دارد ممکن است سالها ادامه یابد اما بالاخره پس از طی دوره خود بهبود می‌یابد. ملتحمه عفونی در نتیجه ورود میکروب به پرده ملتحمه پدید می‌آید. در این صورت دستهای آلوده ، استفاده از حوله افراد دیگر و انتشار ترشحات اشک افراد مبتلا می‌توانند میکروب را به چشم انتقال دهند.
 

شب کوری

وقتی مقدار ویتامین A در شدت در بدن کم می‌شود عارضه‌ای به نام شب کوری پدید می‌آید در این حال شخص در نور کم قادر به دیدن نیست زیرا ماده ریتینال کافی در سلولهای استوانه‌ای وجود ندارد.
 

کورنگی

کورنگی عارضه‌ای است که جنبه ارثی دارد و در آن شخص یک یا چند رنگ ویژه را نمی‌بیند علت این است که پروتئین موجود در یک یا هر سه نوع مخروطی به درستی عمل نمی‌کند.
 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» جراحی مغز و اعصاب

جراحی مغز و اعصاب

 
داخل کردن یک الکترود به هنگام یک جراحی اعصاب برای درمان بیماری پارکینسون.

جراحی مغز و اعصاب یک جراحی فوق تخصصی است که با اعمال جراحی روی دستگاه عصبی بدن سر و کار دارد. اندام‌ها و بخش‌های مورد جراحی در این نوع عمل عبارتند از مغز، ساقه مغز، نخاع، شبکه مرکزی و محیطی اعصاب بدن، و همچنین اندام‌های پوشانندهٔ این ساختارها.[۱]

این گونه عمل توسط متخصصی به نام جراح مغز و اعصاب انجام می‌شود.

از جمله جستارهای وابسته به جراحی مغز و اعصاب می‌توان این موضوعات را نام برد: فیزیولوژی طبیعی، افزایش فشار داخل جمجمه‌ای، تومورهای مغزی، معاینه بالینی، تروما به سر، سکته مغزی، خونریزی زیر عنکبوتیه، جراحی مغز و اعصاب کودکان، مهره‌ها، نخاع شوکی، اعصاب محیطی و جمجمه‌ای، عفونت، صرع و درد.[۲]

در اورژانس‌های جراحی مغز و اعصاب بیماران با یک یا چند دقیقه دیر رسیدن به بیمارستان بین مرگ و زندگی قرار می‌گیرند و تشخیص اولیه با پزشک عمومی است در این رابطه بسیار حیاتی است.[۳]

عمل جراحی قاعده جمجمه

جراحی در محل قاعده جمجمه یکی از انواع جراحی مغز و اعصاب است.

این نوع جراحی به علت اینکه تمام رگ‌ها و اعصاب ورودی و خروجی به مغز از آن عبور می‌کند، حساسیت بسیار بالایی دارد و اگر هنگام درآوردن تومور در این محل بی‌دقتی شود خطرات زیادی از جمله فلج شدن صورت فرد اتفاق می‌افتد. عمل جراحی در محل قاعده جمجمه یک جراحی میان‌رشته‌ای است که با همکاری جراحان گوش و حلق و بینی و جراحان مغز و اعصاب انجام می‌شود.[۴]

عمل جراحی برای افرادی که دچار تومور در ناحیه قاعده جمجمه هستند یا بیماران تصادفی و برخی از نوزادانی که دچار نقص مادرزادی در محل قاعده جمجمه هستند انجام می‌شود.[۵]

مجید سمیعی از جراحان اعصاب ایرانی بنیان‌گذار این نوع عمل جراحی قاعده جمجمه در دنیا است.[۶]



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:جراحی مغز و اعصاب,جراحی,, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» قلب

قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و بطور مداوم در حال کار کردن و تلمبه زدن است. قلب بطور شبانه روزی خون را به سرتاسر بدن تلمبه می‌کند. در حدود 100000 بار در روز قلب ضربان می‌زند. برای اینکه قلب بتواند این کار سنگین را انجام دهد نیاز دارد که توسط شریانهای کرونری ، به عضله خودش هم خونرسانی مناسبی صورت پذیرد.

 

آناتومی قلب

این عضو مخروطی شکل بصورت کیسه‌ای عضلانی تقریبا در وسط فضای قفسه سینه (کمی متمایل به جلو و طرف چپ) ابتدا در دل اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه‌ها پنهان شده و سپس توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است. ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود 6x۹x۱۲ سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود 300 و در خانمها حدود 250 گرم (یعنی حدود 0.4 درصد وزن کل بدن) می‌باشد.

قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطنهای راست و چپ).

 

شریانهای کرونری

شریانهای کرونری از آئورت بیرون می‌آیند. آئورت ، شریان یا سرخرگ اصلی بدن می‌باشد که از بطن چپ ، خون را خارج می‌سازند. شریانهای کرونری از ابتدای آئورت منشا گرفته و بنابراین اولین شریانهایی هستند که خون حاوی اکسیژن زیاد را دریافت می‌دارند. دو شریان کرونری (چپ وراست ) نسبتا کوچک بوده و هر کدام فقط 3 یا 4 میلیمتر قطر دارند.

این شریانهای کرونری از روی سطح قلب عبور کرده و در پشت قلب به یکدیگر متصل می‌شوند و تقریبا یک مسیر دایره‌ای را ایجاد می‌کنند. وقتی چنین الگویی از رگهای خونی قلب توسط پزشکان قدیم دیده شد، آنها فکر کردند که این شبیه تاج می‌باشد به همین دلیل کلمه لاتین شریانهای کرونری (Coronary یعنی تاج) را به آنها دادند که امروزه نیز از این کلمه استفاده می‌شود. از آنجایی که شریانهای کرونری قلب از اهمیت زیادی برخوردار هستند، پزشکان تمام شاخه‌ها و تغییراتی که می‌تواند در افراد مختلف داشته باشد را شناسایی کرده‌اند. شریانهای کرونری چپ دارای دو شاخه اصلی می‌باشد که به آنها اصطلاحا نزولی قدامی و شریان سیرکومفلکس یا چرخشی می‌گویند و این شریانها نیز به نوبه خود به شاخه‌های دیگری تقسیم می‌شوند.

این شریانها ، باعث خونرسانی به قسمت بیشتر عضله بطن چپ می‌شوند. بطن چپ دارای عضلات بیشتری نسبت به بطن راست می‌باشد زیرا وظیفه آن ، تلمبه کردن خون به تمام قسمتهای بدن است. شریانهای کرونری راست ، معمولا کوچکتر بوده و قسمت زیرین قلب و بطن راست را خونرسانی می‌کند . وظیفه بطن راست تلمبه کردن خون به
ریه‌ها می‌باشد. شریانهای کرونری دارای ساختمانی مشابه تمام شریانهای بدن هستند اما فقط در یک چیز با آنها تفاوت دارند که فقط در زمان بین ضربانهای قلب که قلب در حالت ریلکس و استراحت قرار دارد، خون دراین شریانها جریان می‌یابد.

وقتی عضله قلب منقبض می‌شود، فشار آن به قدری زیاد می‌شود که اجازه عبور خون به عضله قلب را نمی‌دهد، به همین دلیل قلب دارای شبکه موثری از رگهای باریک خونی است که تمام نیازهای غذایی و اکسیژن رسانی آن را به خوبی برآورده می‌کند. در بیماران کرونری قلب ، شریانهای کرونری تنگ و باریک می‌شوند و عضلات قلب از رسیدن خون و اکسیژن به اندازه کافی محروم می‌گردند. (مانند هنگامی که که یک لوله آب به دلایل مختلفی تنگ شود و نتواند به خوبی آبرسانی کند).

در این صورت ، در حالت استراحت ممکن است اشکالی برای فرد ایجاد نشود ،, اما وقتی که قلب مجبور باشد کار بیشتری انجام دهد و مثلا شخص بخواهد چند پله را بالا برود، شریانهای کرونری نمی‌توانند بر اساس نیاز اکسیژن این عضلات ، به آنها خون و اکسیژن برسانند و در نتیجه شخص در هنگام بالا رفتن از پله‌ها دچار
درد سینه و آنژین قلبی می‌گردد. در چنین مواقعی اگر فرد کمی استراحت کند، درد معمولا از بین خواهد رفت. اگر یک شریان کرونری به علت مسدود شدن آن توسط یک لخته خون ، به طور کامل جلوی خونرسانی‌اش گرفته شود، قسمتی از عضله قلب که دیگر خون به آن نمی‌رسد، خواهد مرد و این یعنی سکته قلبی.

 

درد قلبی
 
مقدمه
هر عضوی از بدن درد خاص خود را دارد و در جای خاصی احساس می‌شود. با این حال پزشکان چندان موافق نیستند دردهایی را که در قسمت قلب و قفسه سینه احساس می‌شود درد قلبی بنامیم. آنها بیشتر از اصطلاح درد قفسه سینه یا آنژین صدری استفاده می‌کنند و تمام دردهای ناحیه سینه را مهم تلقی کرده (هر چند درست روی قلب نباشد) و علت آن را کاملاً بررسی می‌کنند. علت این است که برخی از دردهای قفسه سینه اصلاً منشا قلبی ندارند و در اثر آسیبهای سایر اندامها ایجاد می‌گردند.
 
 
 
معمولا درد قلبی در افراد به صورت درد مبهم یا احساس فشار ، سنگینی ، سفتی ، فشردگی یا خفگی بیان می‌شود تا درد واضح و اغلب بصورت احساس ناراحتی است تا درد. و در صورت شدید بودن بیمار درد را بصورت خرد کننده ، فشارنده و له کننده توصیف می‌کند که نفس فرد را تنگ کرده و او را از ادامه فعالیت باز می‌دارد.
کیفیت این درد بیشتر فشارنده است تا سوزشی یا تیز. بنابراین در کسانی که دچار دردهای سوزشی قلب می‌شوند (بویژه وقتی اندازه محل درد از حد یک سکه تجاوز نمی‌کند)، باید به فکر علل دیگری برای درد بود. البته اینگونه دردها نیز ممکن است منشا قلبی داشته باشند ولی نشانه ایسکمی (کاهش خونرسانی بافت قلب) نمی‌باشند. معمولا دردهای قلبی با فعالیت بدنی و یا تغییر حالات روحی و روانی (از جمله استرسهای ناگهانی) ، سرما ، غذا یا ترکیبی از این عوامل تسریع و تشدید می‌شود و با استراحت تسکین می‌یابد. البته بسیاری از حملات با این الگوها هماهنگی ندارد. مدت این دردها نیز از 5 دقیقه تا 30 دقیقه متغیر است. در صورتیکه درد قلبی از نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد احتمال
سکته قلبی در فرد مبتلا به شدت افزایش می‌یابد.

 

 

محل درد قلبی

معمولاً این درد در ناحیه جناغ سینه (قسمت پایینی آن) یا سمت چپ قفسه سینه احساس می‌شود اما درد سایر قسمتهای سینه نیز ممکن است مربوط به قلب باشد. ولی ممکن است به سایر قسمتها نیز انتشار داشته باشد. گاه این درد به بالای‌ شکم‌ راه می‌یابد و فرد تصور می‌کند دچار سوءهاضمه شده است و گاه به‌ آرواره‌ یا زیر چانه ، گردن ‌، پشت و بین‌ دو کتف‌ یا بازوها (بویژه دست چپ) نیز تیر می‌کشد. مورد اخیر (انتشار به دست چپ) حالتی نسبتاً اختصاصی بوده و باید فرد را نسبت به قلبی بودن منشا درد آگاه سازد.

 

علایم‌ شایع همراه درد قلبی‌

معمولا حمله قلبی با علائمی مانند احساس‌ نزدیکی‌ مرگ‌ ، تعریق‌ سرد ، تهوع‌ و استفراغ ، احساس‌ خفگی ، تنگی‌ نفس ، ضعف‌ و منگی همراه است.‌ ‌

 

 

علل درد قلبی

علت درد قلبی در درجه اول کاهش خونرسانی به بافت عضلانی قلب می‌باشد. به طوری که عروق قلب نتوانند جوابگوی نیاز قلب به اکسیژن و مواد غذایی باشند. این امر در چند حالت ایجاد می‌شود اما شاید دو سه مورد آن از بقیه مهمتر باشند که بسته‌ شدن‌ نسبی‌ یا کامل‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌ توسط‌ لخته‌ خون ‌، گرفتگی‌ یا انقباض‌ عروقی و اختلال‌ شدید در ضربان‌ قلب‌ از آن جمله‌اند.

 

    • گاهی عروق قلبی بتدریج دچار گرفتگی می‌شوند و حالتی ایجاد می‌شود که گویی رسوبات خاصی رگ را مسدود می‌سازند. اگر این انسداد تدریجی از مرز 70% بگذرد، رگهای در حالت فعالیت نمی‌توانند تکافوی نیاز قلب را بدهند و فرد دچار درد می‌شود. به این نوع درد قلبی آنژین پایدار یا دردی که ناشی از مقدار خاصی فعالیت است، می‌گویند. این افراد دچار تنگی مشخصی از یک ، دو یا سه رگ قلبی هستند و وضعیتشان در طول ماهها و سالها تثبیت شده است.
    • رسوبات داخلی رگها که باعث تنگی آنها می‌شود (و به آنها پلاکهای آترواسکروتیک نیز می‌گویند) در برخی موارد موجب تشکیل لخته شده و انسداد ناگهانی و کامل سرخرگ قلبی اتفاق می‌افتد. حال بسته به اینکه این لخته به سرعت رفع شود یا پابرجا بماند فرد را دچار آنژین ناپایدار (که مردم به آن سکته ناقص می‌گویند) و یا سکته قلبی می‌کند. در این حالت فرد به طور ناگهان دچار درد قلبی می‌شود و این درد چندان با استفاده از قرصهای زیر زبانی بهبود نمی‌یابد. در حالت دیگر رگهای قلبی فرد دچار انقباض می‌شود و درد قلبی خاصی در حالت استراحت یا حتی در خواب برای فرد ایجاد می‌نماید.

 

 

عوامل خطرآفرین قلب

هر کسی ممکن است دچار درد قلبی بشود ولی دردی که توصیف آن بیان شد، بیشتر در کسانی که ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ساز تنگی‌ها و انسداد عروق قلبی را داشته باشند بروز پیدا می‌کند. این عوامل به طور خلاصه عبارتند از: جنس مذکر ، چاقی و وزن بالا ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا (بالا بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ بد خون‌، یا پایین‌ بودن‌ سطح‌ کلسترول‌ خوب‌ خون)‌ ، دیابت ، استرس و فشارهای روحی و روانی ، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌ سرخرگ‌های‌ قلب و ‌سکته قلبی ، رژیم‌ غذایی‌ پر از چربی‌های‌ اشباع‌ شده‌ ، نداشتن‌ فعالیت بدنی‌ کافی (بی‌تحرکی آفت قلب است) و کشیدن سیگار. در گذشته‌ای نه چندان دور سکته قلبی و دردهای مربوط به قلب بیشتر در افراد مسن و نهایتاً میانسال بروز پیدا می‌کرد اما امروزه سن بروز چنین دردهایی بسیار پایین آمده و متاسفانه برخی افراد در سنین جوانی درد قلبی و گاه سکته قلبی را تجربه می‌کنند.

 

 

تشخیص

در اورژانس در وهله اول یک نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود. اگر نوار قلب تغییراتی به نفع کاهش خونرسانی قلب داشت، معمولاً فرد در بخش‌ مراقبت‌های‌ ویژه‌ قلبی‌ (سی‌سی‌یو) بستری می‌شود. در غیر این صورت ، پزشک با توجه به معاینات و شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که فرد نیاز به بستری شدن دارد یا خیر.
به‌ هنگام‌ بستری‌ شدن‌ در بیمارستان ، بررسیهای‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ نوار قلب‌ ، ((اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب) اسکن‌ رادیواکتیو با تکنسیم‌ 99)) ،
آنژیوگرافی‌ (عکسبرداری‌ از رگ‌ها با اشعه‌ ایکس‌ به‌ کمک‌ تزریق‌ ماده‌ حاجب‌ درون‌ آنها) و اندازه‌گیری‌ آنزیم‌هایی‌ که‌ از عضله‌ قلب‌ آسیب‌ دیده‌ به‌ درون‌ خون‌ آزاد می‌شود، باشد.

 

 

اقدامات درمانی اولیه

اگر کسی به طور ناگهانی دچار درد قلبی بشود، در هر صورت بهتر است دراز بکشد و فعالیت خود را قطع کند و استراحت مطلق داشته باشد. اگر درد ادامه پیدا کند و منشا گوارشی یا تنفسی نتوان برای آن در نظر گرفت، بهتر است در صورت داشتن قرص زیر زبانی نیتروگلیسیرین یک یا چند عدد از آن تا زمان قطع درد استفاده شود و بیمار به سرعت به اورژانس قلب ارجاع داده شود. اگر هرگونه‌ علامتی‌ از حمله‌ قلبی‌ را دارید، فوراً کمک‌ پزشکی‌ بخواهید. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ داروهای‌ حل‌کننده‌ لخته‌ تنها در ساعات‌ اولیه‌ حمله‌ مؤثر خواهند بود. اگر فردی‌ که‌ دچار حمله‌ قلبی‌ شده‌ است‌ بی‌هوش‌ است‌ یا دچار ایست قلبی شده و نفس‌ نمی‌کشد، فوراً تنفس‌ دهان‌ به‌ دهان‌ را شروع‌ کنید. اگر ضربان‌ قلب‌ وجود ندارد، ماساژ قلبی‌ بدهید. تا زمانی‌ که‌ کمک‌ نرسیده‌ باشد عملیات‌ احیا را ادامه‌ دهید.
در مواردی که دردهای قلبی به صورت مزمن در آمده باشد، بیمار با وضعیت خود آشنایی کافی دارد و داروهای لازم را برای کنترل چنین دردهایی در اختیار دارد. و معمولاً نیز چنین دردهایی آنقدر ادامه پیدا نمی‌کنند که فرد را از ادامه کار بازدارند. فقط لازم است فرد رعایت حال خود را بکند و در صورت بروز درد داروهای اورژانسی خود را استفاده نماید. البته باید به کیفیت یا کمیت درد خود توجه کند و شاید بهتر باشد که به پزشک مراجعه نماید.

 

 

    • اکسیژن‌
    • داروهایی‌ که‌ به‌ سرعت‌ لخته‌های‌ خون‌ را حل‌ می‌کنند (باید در عرض‌ 3-1 ساعت‌ از زمان‌ بروز حمله‌ داده‌ شوند).
    • داروهای‌ ضد درد
    • داروهای‌ ضد بی‌نظمی‌ قلب‌ و داروهای‌ ضد آنژین‌ صدری‌ ، مثل‌ مسدودکننده‌های‌ بتا آدرنرژیک‌ یا مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیمی‌، برای‌ پایدار کردن‌ نامنظمی‌ ضربان‌ قلب‌
    • داروهای‌ ضد انعقاد برای‌ جلوگیری‌ از تشکیل‌ لخته‌ خون‌
    • نیتروگلیسیرین‌ برای‌ گشاد کردن‌ سرخرگ‌ها و افزایش‌ خونرسانی‌ قلب‌
    • داروی‌ دیژیتال‌ برای‌ تقویت‌ انقباضات‌ عضله‌ قلب‌ و پایدار کردن‌ ضربان‌ قلب‌
    • امکان‌ دارد برای‌ به‌ کار انداختن‌ قلب‌ نیاز به‌ تحریک‌ الکتریکی‌ وجود داشته‌ باشد.
    • شاید جراحی‌ (کار گذاشتن‌ دستگاه‌ ضربان‌ساز ، آنژیوپلاستی‌ با بادکنک‌ کوچک‌ ، یا جراحی‌ بای‌پاس‌ سرخرگ‌های‌ قلب‌)

 

    • حتی‌المقدور اجتناب‌ یا کنترل‌ عوامل‌ خطر
    • رژیم‌ غذایی‌ کم‌چرب‌ (چربی‌ باید کمتر از 20% کل‌ کالری‌ دریافتی‌ را تأمین‌ کند) و پر فیبر
    • وزن‌ خود را در حد مطلوب‌ نگاه‌ دارید.

 

 

علل غیر قلبی درد سینه

دردهای دیگری که ممکن است با درد قلبی اشتباه شوند شامل دردهای ناشی از دستگاه تنفسی ، دستگاه گوارشی ، دستگاه عضلانی اسکلتی و حتی پوست هستند. دردهای ریوی با سرفه کردن و تنفس کردن تشدید پیدا می‌کنند و در صورت پرسش ، فرد سابقه‌ عفونت مجاری تنفسی و ترشح بیش از اندازه مجاری تنفسی را ذکر می‌کند. کسانی که دچار ترشح بیش از اندازه اسید معده هستند با مشکل خود آشنایی دارند و می‌دانند که درد آنها بیشتر بعد از مصرف غذاهای تحریک کننده یا نفاخ ایجاد می‌شود. از سوی دیگر مصرف آنتی اسید و سایر داروهای مشابه درد آنها را تخفیف می‌دهد. دردهای عضلانی اسکلتی نیز با آسیبهای این اندامها یا سرما خوردن عضلات بین دنده‌ای همراه است. زونا نیز از بیماریهای نسبتاً شایعی است که اگر بر اثر آن درد قفسه سینه بروز پیدا کند، ممکن است پزشک را به اشتباه به سوی درد‌های قلبی گمراه کند.

 

 

علل کم اهمیت درد سینه

در زنان جوان به ندرت دردهای قلبی منشا ایسکمیک (کاهش خونرسانی) دارند. در این موارد معمولا معاینه و نوار قلب چیز خاصی را نشان نمی‌دهد. این موارد بیشتر در اثر آشفتگیهای روانی و وجود بیماری خفیف دریچه‌ای به نام پرولاپس دریچه میترال ممکن است ایجاد شده باشد و تجویز آرامبخش یا داروی ایندرال بهترین کمک را به بیمار خواهد کرد. البته اطمینان دادن به بیمار و همراهان او نیز در تخفیف درد ایشان بسیار موثر خواهد بود.

 

 

علل اورژانسی درد سینه

حالتهای بسیار خطرناکی نیز گاه موجب درد قلبی می‌شوند که باید با دقت فراوان آنها را مد نظر داشت. یکی از این حالتها پاره شدن حاد آئورت است که درد سینه و تند شدن تعداد تنفس و نبض را موجب می‌شود و در صورتی که اقدام فوری به عمل نیاید، بیمار فوت خواهد شد. از علل جدی دیگر غیر از سکته قلبی ، پنوموتوراکس ، پریکاردیت حاد و ... است.

 

 
ایست قلبی و تنفسی
 
منظور از ایست قلبی حالتی است که ضربان قلب کاملاً از بین می‌رود و منظور از ایست تنفسی از کار افتادن تنفس خود بخودی در فرد است (ایست‌ قلبی‌ عبارت‌ است‌ از فقدان‌ کامل‌ پمپ‌ کردن‌ خون توسط‌ قلب‌). این حالات می‌تواند به دنبال سکته قلبی ، شوک ، خونریزیهای بسیار شدید ، گیر کردن اجسام خارجی در حلق ، غرق شدگی ، برق گرفتگی و ... رخ دهد. ایست تنفسی اولیه ظرف دقایقی کوتاه باعث ایست قلبی می‌شود و ایست قلبی اولیه نیز به سرعت به ایست تنفسی می‌انجامد. تأخیر در درمان‌ حتی‌ برای‌ 5-3 دقیقه‌ ممکن‌ است‌ باعث‌ مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز شود. بروز این‌ حالت‌ تا سن‌ 45 سالگی‌ در مردان‌ بیش‌ از زنان‌ است‌، اما پس‌ از آن‌ برابر است‌.

 

علایم‌ شایع‌

    • منگی‌ کوتاه‌مدت‌، و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌ و از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌
    • نبض‌ لمس‌ نمی‌شود. تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود.
    • پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمک ها نیز گشاد می‌شوند.
    • تشنج‌
    • گاهی‌ از دست‌ رفتن‌ کنترل‌ ادرار و مدفوع‌. غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌، نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.

 

علل بیماری

 

    • نامنظمی‌های‌ ضربان‌ قلب‌
    • حمله‌ قلبی‌ (انفارکتوس، بیماری‌ تصلب‌ شرایین‌ قلب‌)
    • فقدان‌ گردش‌ خون و شوک‌ عمیق‌ ناشی‌ از خونریزی‌ یا عفونت‌ شدید
    • فقدان‌ اکسیژن ناشی‌ از غرق‌شدگی‌، خفگی‌، یا بیهوشی‌
    • تغییرات‌ عمده‌ در ترکیب‌ الکترولیتی‌ خون‌، مثلاً به‌ هم‌ خوردن‌ تعادل‌ پتاسیم یا مایعات‌

 


استرس، دیابت‌ شیرین‌، مصرف‌ داروهایی‌ مثل‌: دیژیتال (حتی‌ افزایش‌ خفیف‌ غلظت‌ این‌ داروی‌ قوی‌ در خون‌ می‌تواند ریتم‌ قلب‌ را دچار اختلال‌ کند.)، ادرارآورها (دیورتیک‌ها) (این‌ داروها می‌تواند باعث‌ کاهش‌ پتاسیم‌ خون شوند.)، آدرنالین یا هر دارویی‌ که‌ فشار خون‌ را در یک‌ بیمار قلبی‌ افزایش‌ دهد، از جمله‌ داروهایی‌ که‌ جهت‌ سرماخوردگی‌ مورد استفاده‌ قرار می‌گیرند، و قرص‌ها و اسپری‌ها جهت‌ رفع‌گرفتگی‌ بینی‌ (ضداحتقان‌ها) و مصرف‌ مواد مخدر، به‌خصوص‌ کوکایین‌ و مواد مخدر تزریقی‌ از عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر بیماری هستند.

 

 

تشخیص ایست قلبی و تنفسی

جهت اطمینان از ایست تنفسی با مشاهده حرکات تنفسی قفسه سینه می‌توان به وجود تنفس در مصدوم پی برد و یا می‌توان گوش یا گونه خود را نزدیک دهان وی قرار داد تا صدای تنفس وی را شنیده، یا جریان آن را حس کرد و یا از گرفتن شیشه ساعت یا آینه کوچک جلوی دهان و بینی مصدوم استفاده کرد تا بخارات خارج شده از دهان مصدوم مشخص شود. سپس نبض بیمار بررسی می‌شود. بهترین محل لمس نبض در بچه‌های کوچک نبض شریان رانی است که در ناحیه کشاله ران لمس می‌شود و یا شریان بازویی ؛ و بهترین محل نبض در بچه‌های بزرگتر (بالای یک سال) و بالغین نبض گردنی است که در ناحیه گردن و کنار غضروف تیروئید قرار دارد. لمس نبض باید با دو انگشت نشانه و میانی صورت گیرد. در صورتی که هیچگونه نبضی احساس نشود و یا مصدوم تنفس خود بخودی نداشته باشد، عملیات احیاء باید انجام شود.

 

    • در صورت‌ بروز هر یک‌ از مشکلاتی‌ که‌ در قسمت‌ علل‌ ذکر شد، باید فوراً درمان‌ لازم‌ انجام‌ شود.
    • اگر مبتلا به‌ بیماری‌ قلبی‌ هستید، تا حد امکان‌، اطلاعات‌ خود را در مورد تمام‌ داروهایی‌ که‌ دریافت‌ می‌دارید، از جمله‌ داروهای‌ بدون‌ نسخه‌، افزایش‌ دهید.
    • ترتیبی‌ فراهم‌ آورید که‌ اعضای‌ خانواده‌ و دوستان‌ نزدیکتان‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ (CPR) را فرا بگیرند.

 

    • کسانی‌ که‌ در نزدیکی‌ فرد باشند و آموزش‌ لازم‌ در زمینه‌ تشخیص‌ ایست‌ قلبی‌ و انجام‌ احیای‌ قلبی‌ ـ ریوی‌ را دیده‌ باشند، اغلب‌ می‌توانند ضربان‌ قلب‌ را باز گردانند. اما نتیجه‌ نهایی‌ به‌ علت‌ زمینه‌ساز ایست‌ قلبی‌ بستگی‌ دارد. به‌ محض‌ بازگشت‌ ضربان‌ قلب‌، فرد را باید به‌ نزدیکترین‌ مرکز اورژانس‌ انتقال‌ داد. امکان‌ دارد ایست‌ قلبی‌ مجدداً باز گردد.
    • توجه کنید در صورتی‌ که‌ نتوان‌ پمپاژ قلب‌ را در عرض‌ 5-3 دقیقه‌ به‌ راه‌ انداخت‌، احتمال دارد مرگ‌ یا آسیب‌ دایمی‌ مغز پیش می‌آید.
    •  


 

اقدامات امدادی‌


 

پیشگی

نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:قلب,درمورد قلب, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |

» تغذیه قلب و گردش خون در بیماری های قلبی

تغذیه قلب و گردش خون در بیماری های قلبی

 

بیماری رگ های قلب(عروق كرونر ) ناشی از رسوب چربی بر دیواره ی عروق قلب است كه با مسدود شدن كامل رگ ، درد و سكته قلبی بروز می كند .

روش های مناسب پیش گیری از بروز بیماری های قلبی :

1 ) پایین نگاه داشتن سطح فشار خون

2 ) دریافت رژیم غذایی كم چربی

3 ) كاهش وزن اضافی

4 ) ترك سیگار

طی تحقیقات اخیر، مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی،تغذیه نادرست اعلام شده است .

كسانی كه یك بار دچار سكته های قلبی شده اند یا سابقه خانوادگی سكته دارند باید از مواد زیر كه برای بروز بیماری های قلبی خطرزاست پرهیز كنند .

 

 

1 ) روغن های اشباع و كلسترول

 روغنهای اشباعشده ،خطر سازترین عامل برای بیماران قلبی و افراد در معرض خطر است.

این روغنها : روغن جامد حیوانی -  كره-روغن جامد نباتی و چربی های چسبیده به گوشت هستند كه تا حد امكان باید كمتر مصرف شوند .

*پس خوردن گوشت قرمز فقط 3 بار در هفتهبرای افرادی که دارای  چربیخون هستند به میزان كم،مجاز است .

*لبنیات خیلی كم چربی مصرف شود . ماست و شیر 5/1 % چربی

*از خوردن سوسیس و كالباس ، شیرینی های پر چربی و پر خامه ، سس ها و كباب های كوبیده كه پر از چربی است ، آبگوشت پر چربی ، كله پاچه و سیرابی پرهیز كنید .

 

2 ) نمك

مصرف آن به 4-3 گرم در روز محدود شود . یعنی شما مجاز هستید 2 تا 3 قاشق مربا خوری نمك راروزانه به همراه غذا مصرف كنید .

*نمك را سر سفره نیاورید

*از خوردن تنقلات شور مثل چیپس ، پفك ، خیار شور و شور سبزیجات خود داری كنید .

 

3 ) كلسترول

در مواد غذایی حیوانی موجود است و بیشترین میزان آن به ترتیب در مغز گوسفند ، جگر مرغ ، كلیه گوسفند،قلب ،‌امعاء و احشاء و میگو وجود دارد كه مصرف این مواد غذایی باید محدود باشد .

 

4 ) قندهای ساده

مثل شكر ، قند و شیرینی كمتر مصرف شود .

 

5 ) تخم مرغ

به 3 عدد در هفته محدود شود .

 

چه غذاهایی برای بیمار قلبی خوب است:

 

سبزیجات و میوه ها :که هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند،چربی خون را كاهش می دهند و  احتمال ابتلا به سرطان را پائین می آورند.ضمنا به عبور غذا از دستگاه گوارش نیزكمك می كنند . (( جوانه گندم - كلم برگ- كلم قرمز-گل كلم- كلم بروكسل- بروكلی - شلغم- چغندر- اسفناج- مارچوبه- لوبیا سبز و نخود سبز )). هر روز می توانید سالاد مفصل و لذیذی از این مواد غذایی تهیه و میل كنید .

 

لبنیات كم چربی:تامین كننده ‌كلسیم و پروتئین مورد نیاز فرد بیمار هستند .

 

نان های سبوس دار:هم حاوی ویتامینB زیاد و هم كاهش دهنده چربی خون هستند مثل نان بربری – نان سنگك و نان جوی سبوس دار.

 

حبوبات:تامین كننده پروتئین كافی و كم چربی هستند و املاح زیادی دارند .

 

روغن های مایع:بهترین روغن برای افراد مبتلا به بیماری های قلب و عروق،روغن مایع ذرت و آفتابگردان برای پخت غذا و خصوصا روغن كانولاوروغن زیتون روی سالاداست .

 

ماهی:‌ بهترین غذا برای بیماران قلبی است و این افراد بایدحداقل هفته ای سه مرتبه غذای دریایی مصرفکنند. طی تحقیقات بسیار ، روغن ماهی ها موجب كاهش چربی های خون می شود و  از رسو ب چربی در دیواره  عروق جلوگیری  می كنند.

 

قرص های مكمل ویتامینC و كلسیم برای فرد دچار عوارض قلبی مفید است ، همچنینقرص های مكمل ویتامینE و چربی های امگا 3 نیز باید  طبق دستور مصرف شود .

 

 

رژیم غذایی یك روز برای فرد مبتلا به بیماری قلبی

صبحانه : چای و 2 قاشق مربا خوری شكر + پنیر ( پنیر گوسفندی که چربی بیشتری دارد نباشد) + نان  ( 3 تا 4 تكه ) + 1 لیوان شیر كم چربی

ساعت 10 : 1 لیوان آب میوه تازه

ناهار : پلو و مرغ

مرغ پخته با روغن كم ( 1 ران یا 1 سینه كامل)+ 20 قاشق برنج پخته شده با روغن مایع به میزان كم و در كنار مرغ هویج و سیب زمینی پخته + سالاد زیاد به همراه ‌روغن زیتون + 1 كاسه ماست

عصرانه : چای و 1 حبه قند،2 تا 3 عدد میوه

شام : ماهی به صورت كباب شده در فر ( یا با روغن خیلی كم سرخ شده ) به همراه سوپ مرغ دارای سبزیجات زیاد با1 تا 2 تكه نان سبوس دار

قبل از خواب : 1 لیوان شیر ولرم

 

نكات مهم :

1 ) ورزش های ملایم و پیاده روی به گردش بهتر خون شما و سلامت عروقتان كمك می كند،سعی كنید هر روز پیاده روی و نرمش كنید .

2 ) از استرس های خود بكاهید .

3 ) اگر اضافه وزن دارید حتما به مرور وزنتان را كم كنید .

4 ) سیگار نكشید .

5 ) سعی كنید بیشتر از گیاهان تغذیه كنید . میوه ها ، سبزیجات  ، حبوبات و غلات،كلید سلامتی شما هستند .

 

امیدوارم زندگی شاد و سرشار از سلامتی داشته باشید.



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:تغذیه قلب و گردش خون در بیماری های قلبی,تغذیه قلب, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» معرفی رشته رادیولوژی

معرفی رشته رادیولوژی

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 

 

معرفی رشته
 
رادیولوژی‌ یا پرتونگاری‌ عبارت‌ است‌ از عکسبرداری‌ به‌ وسیله‌ دستگاه‌ مخصوص‌ از اعضای‌ درون‌ بدن‌ جهت‌ تشخیص‌ نوع‌ بیماری‌ انجام‌ رادیوگرافی‌ به‌ وسیله‌ اشعه‌ ایکس‌، کمک‌ موثری‌ در بررسی‌ وضعیت‌ بیماری‌ است‌.

 

رشته رادیولوژی یا همان پرتو‌شناسی علم توضیح و تفسیر یافته‌های رادیوگرافیک در ارتباط با علائم و نشانه‌های کلینیکی بیمار است .  راحت‌تر آن همان اشعه x است که در موقع شکستگی پا یا دست یا … ، خودتان از نزدیک آن را لمس کرده‌اید.

 در حال حاضر این رشته در کنکور سراسری ابتدا در مقطع کاردانی عرضه می‌شود و سپس می‌توان از سطح لیسانس تا دکتری ادامه تحصیل داد. جزء شرائط اولیه انتخاب این رشته ، آمادگی کافی جسمی و روحی و موفقیت در دروس فیزیک، فیزیولوژی، آناتومی می‌باشد.
رادیولوژیست‌ با تهیه‌ عکس‌های‌ مخصوص‌ از قسمت‌های‌ مختلف‌ بدن‌ بیمار به‌ پزشک‌ کمک‌ کند تا بدون‌ خطا و به‌ راحتی‌ محل‌ آسیب‌دیدگی‌ و علت‌ مشکل‌ را پیدا کند.
برخی‌ از روشهای‌ رادیوگرافی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌ :
۱ ـ عکسهای‌ رادیوگرافی‌ که‌ سایه‌های‌ مختلف‌ در نتیجه‌ عبور اشعه‌ از جسم‌ ایجاد می‌شود.
 ۲ ـ تومو گرافی‌ (تصویر نگاری‌ مقطعی‌)
 ۳ ـ سی‌ تی‌ اسکن‌ (توموگرافی‌ کامپیوتری‌)
 ۴ ـ اولتراسونوگرافی‌ (استفاده‌ از امواج‌ صوتی‌ با فرکانس‌ ۶۰ کیلوهرتز تا ۱۰ مگا هرتز)
۵ ـ ایزوتوپ‌ اسکن‌ (استفاده‌ از مواد رادیو اکتیو ـ اشعه‌ گاما)
۶ ـ MRI استفاده‌ از رزنانس‌ میدانهای‌ مغناطیس‌

 * مقاطع‌ تحصیلی‌ و گرایش‌های‌ رادیولوژی‌ :

این‌ رشته‌ در مقطع‌ کاردانی‌ و کارشناسی‌ ناپیوسته‌ و کارشناسی‌ ارشد در کشور ارائه‌ می‌گردد. داوطلبان‌ در کشورمان‌ ابتدا در مقطع‌ کاردانی‌ پذیرفته‌ می‌شوند و بعد از فارغ‌ التحصیلی‌ می‌توانند در مقطع‌ کارشناسی‌ و بعد از آن‌ در مقطع‌ کارشناسی‌ ارشد شرکت‌ نمایند.

 فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ پس‌ از گذراندن‌ دوره‌ کارشناسی‌ در صورت‌ تمایل‌ می‌توانند در رشته‌های‌ فیزیک‌ پزشکی‌ و علوم‌ تشریحی‌ (آناتومی‌) نیز ادامه‌ تحصیل‌ دهند.

 * فرصتهای‌ شغلی‌ و محل‌های‌ کار و بازار کار :
فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در مؤسسات‌ تصویر نگاری‌ (رادیو لوژی‌، ایزوتوپ‌، سی‌ تی‌ اسکن‌، MRI) و همچنین‌ در بیمارستانها در بخش‌های‌ فوق‌ الذکر فعالیت‌ می‌کنند.

گروهی‌ از فارغ‌ التحصیلان‌ نیز به‌ عنوان‌ بازرسین‌ کار با اشعه‌ ایکس‌ در سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ و دانشگاههای‌ علوم‌ پزشکی‌ کشور مشغول‌ به‌ کار هستند.

فارغ‌ التحصیلان‌ دوره‌ کارشناسی‌ این‌ رشته‌ با توجه‌ به‌ آموزش‌ روشهای‌ پیشرفته‌ و تخصصی‌ قادرند با همکاری‌ متخصص‌ رادیولوژی‌ امور تخصصی‌ رادیولوژی‌ را انجام‌ دهند.
همچنین‌ قادرند در بخشهای‌ رادیوتراپی‌ و پزشکی‌ هسته‌ای‌ نیز خدمات‌ درمانی‌ و تشخیص‌ را زیر نظر متخصص‌ ارائه‌ دهند.

تعدادی دیگر از فعالیت های فارغ التحصیلان این رشته :

- انجام رادیوگرافی براساس تکنیک‌های مربوط (وضعیت دادن به بیمار)
- انجام رادیوگرافی با ماده حاجب زیر نظر متخصص رادیولوژی.

 - ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی.
- کنترل حسن انجام رادیوگرافی انجام شده.
- بایگانی و حفاظت عکسهای رادیولوژی بر طبق استانداردها.
- رعایت کلیه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بیمار و متصدی رادیوگرافی.
فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی این رشته با توجه به آموزش روشهای پیشرفته و تخصصی قادرند با همکاری متخصص رادیولوژی، امر تخصصی رادیولوژی را انجام دهند.

همچنین قادرند در بخش‌های رادیوتراپی و  پزشکی هسته‌ای نیز خدمات درمانی و تشخیص را زیر نظر متخصصین انجام دهند.



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:معرفی رشته رادیولوژی,رشته رادیولوژی,رادیولوژی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» رادیولوژی پزشکی

دید کلی

رادیولوژی پزشکی بر حسب این که از چه عاملی در آن استفاده می‌شود به دو رشته تخصصی بزرگ تقسیم می‌شود: یکی پزشکی هسته‌ای که اساس کار آنها روی مواد رادیواکتیو است و دیگری رادیولوژی که مبنایی روی اشعه ایکس و ویژگیهای گوناگون آن دارد. ما در اینجا تنها درباره رادیولوژی واقعی یعنی آنچه که با استفاده از پرتو ایکس یا رنتگن به اشکال گوناگون برای تشخیص و درمان در پزشکی ، انجام می‌گیرد صحبت می‌کنیم.

رادیولوژی پزشکی واقعی یا رنتگنولوژی به دو بخش رادیولوژی تشخیصی و رادیولوژی درمانی تفسیم بندی می‌شود. رادیولوژی تشخیصی شامل فلوئوروسکوپی ، رادیوگرافی و توموگرافی کامپیوتری می‌باشد. رادیولوژی درمانی درباره دستگاههای رادیوتراپی ، مقادیر درمانی در تابش پرتوها و حساسیت بافتی در برابر پرتوها ، بحث می‌کند.



تصویر




 

تاریخچه کشف اشعه ایکس

در سال 1895 ، درخشش کوتاه صفحه فسفرسانتی که در گوشه‌ای از آزمایشگاه نیمه تاریک بررسی اشعه کاتدیک قرار داشت، ذهن آماده و خلاق رنتگن که در آن زمان استاد فیزیک بود، متوجه پرتوهای تازه‌ای نمود که از حباب شیشه‌ای لامپهای کاتودیک بیرون زده و بی آنکه به چشم دیده شود به اطراف پراکنده می‌شوند. آن چه مایه شگفتی رنتگسن شده بود، نفوذ این پرتوها از دیواره شیشه‌ای لامپ به بیرون و تأثیر آن روی صفحه فاوئورسانت در گوشه‌ای نسبتا دور از لامپ در آزمایشگاه بود. رنتگن به بررسیهای خود درباره کشف تازه که آن پرتو ایکس نامید (بخاطر فروتنی) ، ادامه داد. بعدها این اشعه رنتگن نامیده شد.
 

دستگاههای رادیولوژی

  • اشعه ایکس یا رنتگن در طبیعت زیاد وجود ندارد و برای کاربرد پزشکی ، این پرتوها باید بوسیله لامپهایی که برای این منظور ساخته شده‌اند تولید شود. در لامپ مولد اشعه ایکس که ظاهری شبیه لامپهای کاتودیک دارد، با بمباران الکترونی قطعه فلز مقاوم و کوچکی که از جنس تنگتن در قطبی از لامپ به نام کانون قرار گرفته ، ترازهای انرژی الکتریکی در این فلز بهم می‌خورد و انرژی ناشی از جابجایی الکترونها به صورت اشعه ایکس بیرون می‌آید. الکترونهایی که استفاده می‌شوند از سیم پیچ کوچکی در قطب منفی لامپ تولید می‌شوند و با استفاده از خلاء درون لامپ و تحت تأثیر اختلاف پتانسیل که از یک ژنراتور تولید می شود، به کانون لامپ برخورد می‌کنند.

     
  • شکل کلی دستگاههای رادیولوژی بسته به اینکه به چه منظوری (تشخیصی یا درمانی) ساخته شده باشند، فرق می‌کند. ولی بطور کلی در یک دستگاه رادیولوژی عمومی لامپ تولید کننده اشعه ایکس با بازویی به پایه‌ای که می‌تواند در مسیرهای مختلف حرکت کند وصل شده تا بتوان اشعه ایکس را بطور دلخواه در جهات متفاوت متمرکز نمود. در این دستگاهها گذشته از امکاناتی که برای پرتو درمانی و یا تابش پرتوها برای عکسبرداریها فراهم شده است، گاهی وسایلی نیز برای رؤیت همزمان تصویر قسمتی از بدن که مورد تابش اشعه قرار گرفته ، استفاده می‌شود.

رادیولوژی تشخیصی

فلوئوروسکوپی

ساده ترین روش رادیولوژی است، زیرا برای انجام آن نیازی به فیلم و تاریکخانه و ... نیست و با قرار دادن بیمار در پشت دستگاهی که به فلوئوروسکوپ مجهز است، می‌توان در عرض چند دقیقه قسمت مورد نظر بدن را بررسی کرد. در مقایسه با رادیوگرافی در فلوئوروسکوپی بیمار تشعشع بیشتری دریافت می‌کند و این عامل محدود کننده این تکنیک است. از این روش برای بررسی حرکات عضوی مانند ضربان قلب ، حرکات تنفسی ریه و دیافراگم و یا بررسی تغییر محل مایعات جنبی و پریکاردی استفاده می‌شود.



img/daneshnameh_up/1/17/PH_AS_X.jpg




 

رادیوگرافی

در رادیوگرافی با تنظیم شرایط الکتریکی تابش پرتو رنتگن و قرار دادن فیلمی در مسیر خروج پرتوها و در عین حال بکار بستن وسایل فرعی برای جمع و جور نمودن تابش می‌توان از حالات سلامت و یا مرضی قسمتی از بدن مدرک مطمئنی برای مطالعه در دست داشت. منظور از عکس یا رادیوگرافی ساده ، عکسی است که بدون کاربرد یک ماده خارجی به بدن گرفته می‌شود. در این روش ، تفکیک حدود اعضاء از یکدیگر مشکل خواهد بود. در رادیوگرافی با مواد کنتراست ، با وارد نمودن مواد خارجی به بدن که نسبت به بافتهای نرم تراکم متفاوتی داشته باشند، رنگ یکنواخت آن قسمت را بهم زده و تمایز رنگها حاصل می‌شود.

رادیوگرافی با مواد کنتراسی دارای تکنیکهای جداگانه و بکار بردن مواد مختلف برای بررسی اندامهای مختلف بدن می‌باشد. یکی از این روشها آنژیو کاردیوگرافی است که با تفریق مواد کنتراست به درون قلب از راه لوله‌های باریک که از رگهای مختلف بدن وارد شده به حفرات معینی از قلب می‌رسند. رادیوگرافی از مراحل مختلف ضربان قلب به عمل آمده و امکان بررسی حفرات درونی قلب و دریچه‌ها فراهم می‌شود.
 

تکنیکهای ویژه رادیولوژی تشخیصی

سریوگرافی و سینماتوگرافی

با نصب دوربینهای سینمایی روی دستگاههای فلوئوروسکوپی و یا رادیوگرافی می‌توان عکسهای ردیفی جالبی تهیه کرد و بعد آنها را به طریق سینمایی با پروژکتور نمایش داد. این تکنیک در بررسی اعضاء متحرک مانند ضربان قلب ، کار معده و ... استفاده می‌شود.
 

ماموگرافی

این دستگاهها طوری ساخته شده‌اند که کانون بسیار کوچکی در لامپ مولد اشعه ایکس دارند و گاهی نوع مخصوصی نیز از فیلم رادیولوژی در آنها بکار می‌رود، تا اینکه تصویر رادیوگرافی تهیه شده از بافت نرم پستان آنقدر دقیق باشد تا بتوان جزئیات را تشخیص داد.
 

زیرو رادیوگرافی

این روش بکار گرفتن زیراکس در رادیوگرافی است. در این تکنیک به جای فیلم رادیولوژی از صفحات سلنیومی زیراکس استفاده می‌شود. تفاوت این روش با رادیوگرافی معمولی در این است که ، اینجا از انرژی پرتوهای خروجی اشعه ایکس از بدن برای تغییرت بار الکتریکی نقاط مختلف سلنیومی استفاده می‌شود.
 

توموگرافی

در دستگاههای توموگرافی جور شده است، در مواقع رادیوگرافی لامپ اشعه ایکس و فیلم را در جهات مختلف حرکت می‌دهد و در رادیوگرافیهای بدست آمده ، تنها تصویر سطحی که همسطح با محور چرخش لامپ و فیلم قرار گرفته ، واضح می‌افتد و تصاویر لایه‌های مجاور محور می‌شود و تا حد زیادی از بین می‌رود.
 

توموگرافی کامپیوتری

مبنای این روش بر اندازه گیری مستقیم بقایای انرژی یک رشته پرتو رنتگن ، پس از عبور آن از قسمتی از بدن است. در اینجا یک اندازه گیری حساس (Detector) میزان انرژی باقیمانده را حساب کرده به کامپیوتر می‌دهد و کامپیوتر برای تمام نقاطی از بدن که در مسیر عبور پرتو ایکس قرار گرفته اند، عدد جذبی را حساب می‌کند. عکسی که از این دستگاههای سی تی اسکن بدست می‌آید مثل یک برش تشریحی عرضی از بدن است که در آن تمامی قسمتها را می‌توان بخوبی بررسی کرد.
 

رادیولوژی درمانی

اثر یونسازی پرتوهای رنتگن تنها یک پدیده فیزیکی نبوده ، بلکه با به هم زدن ساختار عادی اتمهای مواد متشکله بدن منجر به پیدایش آثار بیولوژیک مهم نیز میشود. پرتو رنتگن و بطور کلی پرتوهای یونساز را می‌توان به شمشیر دو لبه تشبیه کرد که هر دو لبه آن تیز است، در عین حال که سرطان را درمان می‌کند، خود ممکن است عامل سرطانزا باشد و آنچه که در این میان مهم است، این است که از لبه تیز این شمشیر بایستی برای از بین بردن سرطان استفاده کرد، بی آنکه خود را در معرض برش به تیز مقابل آن یعنی عامل سرطانزایی قرار داد.



تصویر




 

دستگاههای رادیوتراپی

هسته اصلی این دستگاهها نیز لامپ مولد پرتو ایکس است و بسته به نیروی تولید شده از این لامپها (ولتاژ) می‌توان روی توانایی نفوذ پرتوهای رنتگن در بدن حساب کرد.


 

  • دستگاههای ولتاژ پایین ، برای درمان قسمتهای سطحی بدن مانند عوارض مختلف پوستی و یا سرطانزایی پوستی.
  • دستگاههای با ولتاژ متوسط مثلا 350 - 200 کیلو ولت که می‌توانند به بافتهای زیر جلدی و اعضاء داخلی نفوذ کنند.
  • دستگاههای با ولتاژ بالا که بسیار دقیقتر از دستگاههای با ولتاژ متوسط عمل می‌کنند.

مقادیر درمانی در تابش پرتوها

نظر به اینکه در پرتو درمانی میزان پرتوهای تابنده از نظر ارزیابی زیستی در سلولها و برآورد نتایج درمانی اهمیت زیادی دارد، برای تعیین مقادیر اشعه ، واحدهایی منظور شده است: واحد تابشی پرتو ایکس R نامیده می‌شود که عبارت است از مقدار تشعشعی که بتواند در یک سانتیمتر مکعب هوا در اثر یونیزاسیون یک واحد الکتریسته ساکن بوجود بیاورد. در رادیوتراپی واحد دیگری به نام RNA منظور شده که مقدار تشعشع جذب شده در هر گرم از مواد سازنده بدن است.


 

  • مقادیر ضعیف اشعه در حدود R 100 آثار سطحی‌دار و سبب برافروختگی پوست و یا تغییر رنگدانه‌ای می‌شود.

     
  • مقادیر متوسط اشعه حدود R 400 - 300 بیشر به اعماق پوست نفوذ کرده و سبب تغییرات در غدد عروقی و چربی شده باعث ریزش مو می‌شوند.

     
  • مقادیر بالاتر از R 500 بیشتر آثار عمقی دارند. از این ارقام برای مقاصد درمانی و از بین بردن تومورها استفاده می‌شود.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 22 ارديبهشت 1390برچسب:رادیولوژی پزشکی , | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» تأثیر سیب بر روی سفیدی دندان ها
تأثیر سیب بر روی سفیدی دندان ها
تأثیر سیب بر روی سفیدی دندان ها
خوردن سیب علاوه بر خواصی زیادی که برای بدن به همراه دارد میتواند به زیبایی دندانهای هم کمک شایانی کند.

به گزارش سلامت نیوز میوه ها و سبزیجات میتوانند همانند یک  مسواک کوچک عمل کنند .

محققان دریافتند که هنگامی که شما این نوع مواد غذایی را میجوید عمل پاکسازی بر روی مینای دندان انجام میشود

جنیفر مالیک میگوید بطور خاص سیب حاوی اسید هایی است که میتواند لکه ها را در خود حل کند.در کل 56 نوع ماده غذایی وجود دارد که میتوادن لکه های موجود بر روی دندادن را  در خود حل کند.

گفتنی است سیب دارای مقادیر فراوانی ویتامین و مواد معدنی است که باعث تقویت خون می‌شود. همچنین میتواند از اختلالات کبدی و هاضمه پیشگیری کند کلسترول را کاهش میدهد و بسیاری از بیماری های پوستی را برطرف میکند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:تأثیر سیب بر روی سفیدی دندان ها,سفیدی دندان ها,راه سفیدی دندان ها,, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» غذاهایی برای حفظ سلامتی قلب
غذاهایی برای حفظ سلامتی قلب
غذاهایی برای حفظ سلامتی قلب
یک رژیم غذایی سالم برای حفظ سلامت قلب می‌تواند عروق خونی را از پلاک‌های خطرناک پاکسازی کند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.

  سایت دفتر سلامت زنان در آمریکا چندین دستورالعمل کاربردی و مفید را برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای قلب ارائه کرده است.

در این دستورالعمل توصیه شده است که حتما مقادیر زیادی میوه و سبزی مصرف کنید. حتما تلاش کنید که نیمی از گندم مصرفی روزانه شما از گندم سبوس‌دار باشد و سایر غلات مثل جو، ذرت و برنج را نیز به صورت سبوس‌دار استفاده کنید.

همچنین توصیه می‌شود که از لبنیات مثل ماست پنیر و شیر کم‌چرب استفاده کنید. خوردن مقادیر زیادی از مغز‌های خشکبار، دانه‌های خشک شده، گوشت لخم و ماهی و مرغ بدون پوست نیز برای این منظور مفید است.

بعلاوه بهتر است چربی‌های اشباع نشده تک زنجیره‌ای و چند زنجیره‌ای را از طریق روغن‌های سبزیجات، ماهی و مغز خشکبار دریافت کنید. از مصرف چربی‌های ترانس و اشباع شده، نمک، کلسترول و قند افزودنی جدا پرهیز کنید.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:غذاهایی برای حفظ سلامتی قلب,حفظ سلامتی قلب,سلامتی قلب,, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» یک نوشیدنی فوق العاده برای بیماران کلیوی
یک نوشیدنی فوق العاده برای بیماران کلیوی
یک نوشیدنی فوق العاده برای بیماران کلیوی
آب این میوه مزایای بسیاری زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز به همراه دارد.
 
سرپرست بخش نفرولوژی دانشگاه میشیگان گفت: آب انار مزایای بسیاری زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز به همراه دارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا - واحد علوم پزشکی ایران، دکتر فرانک بروسیوس با اشاره به نتایج بررسی متخصصان دانشگاه میشیگان در این باره، افزود: آب انار که شامل بالاترین سطوح آنتی اکسیدان پلی فنول است، قادر به کاهش تخریب سلول‌ها به وسیله ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود.

وجود چنین آنتی‌اکسیدانی در رژیم غذایی بیماران کلیوی می تواند به دلیل ایجاد رادیکال‌های آزاد در خون و امکان افزایش گردش خون به وسیله دستگاه دیالیز را فراهم کند.

بر این اساس محققان 101 بیمار دیالیزی را به طور تصادفی برای مصرف آب انار یا بدون مصرف این نوشیدنی انتخاب و بررسی کردند و نتایج آن نشان داد: آنهایی که هفته ای سه بار نصف فنجان آب انار مصرف می کردند، نسبت به سایرین دچار کاهش التهابات مولکول و عفونت‌ها در خون خود شدند.

بیماران كلیوی که هر هفته از نوشیدنی‌های ترش استفاده می کنند، احتمال عفونت که دومین عامل کشنده بیماران دیالیزیست را کاهش می دهند.

تاکنون هیچ نوشیدنی دیگری که چنین خاصیت از بین برندگی عفونت را داشته باشد، مشاهده نشده است.
 


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:یک نوشیدنی فوق العاده برای بیماران کلیوی,بیماری کلیوی,درمان بیماری کلیوی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» میوه های چربی سوز و مفید برای لاغری
میوه های چربی سوز و مفید برای لاغری
میوه های چربی سوز و مفید برای لاغری
 این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند.
آری، بعضی از میوه ها قند دارند و باعث چاقی می شوند و بعضی دیگر بالعکس لاغر می کنند اما آیا تا کنون درباره میوه هایی که چربی را بسوزانند شنیده اید و این میوه ها را می شناسید؟

یک سری مواد غذایی وجود دارد که به نام " غذاهایی با کالری منفی " (NEGATIVE CALORIE FOODS) معروف هستند، این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارند، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می سوزاند و در عین حال بدن نمی تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند، پس علاوه بر اینکه باعث سوخت چربی ها می شوند، کمتر به چربی تبدیل شده و ذخیره می شوند.

مواد غذایی دارای چربی ، پروتئین ، کربوهیدرات ، کالری ، ویتامین و املاح هستند، ویتامین ها ، بافت های بدن را تحریک می کنند تا آنزیم تولید کنند که این آنزیم ها باعث تجزیه و مصرف انرژی موجود در غذاها می شوند، بنابراین غذاهایی با کالری منفی، غذاهای غنی از ویتامین و املاح هستند که نه تنها باعث مصرف انرژی حاصل از خود می شوند ، بلکه انرژی اضافی موجود در طی عمل هضم را مصرف می کنند که البته مصرف اینگونه مواد غذایی زمانی در کاهش وزن مؤثر است که غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی مثل انواع تنقلات، چیپس و ... را مصرف نکنید.

مواد غذایی با کالری منفی (NEGATIVE CALORIE FOODS) یاچربی سوز شامل انواع مختلفی از میوه ها و سبزی ها است که شامل مواد غذایی زیر می باشد:

از سبزی ها:
مارچوبه – چغندر – کلم – کلم بروکلی – هویج - گل کلم – کرفس – کاسنی – فلفل قرمز – خیار – شاهی – سیر – لوبیا
سبز – کاهو – پیاز – تربچه – اسفناج – شلغم و کدو سبز است.

از میوه ها:
سیب – زغال اخته – طالبی و گرمک – گریپ فوروت – لیمو ترش – انبه – پرتقال – هلو – آناناس – تمشک – توت فرنگی – گوجه فرنگی – نارنگی و هندوانه است.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:میوه های چربی سوز و مفید برای لاغری,راه لاغر شدن,لاغر شدن,درمان چاقی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» بخورید ، بخوابید و لاغر شوید!
بخورید ، بخوابید و لاغر شوید!
بخورید ، بخوابید و لاغر شوید!
با وجود آن که سوخت و ساز بدن به طور طبیعی در هر دهه ، بعد از 40 سالگی بین 2 تا 5 درصد کاهش می یابد اما راههای بسیاری برای افزایش روند سوخت و ساز در بدن در هر سن و شرایطی وجود دارد.

به طور کلی مطالعات زیادی نشان می دهند که حرکات ورزشی به عنوان مثال در تمرینات ایروبیک ، دویدن ، پیاده روی سریع ، شنا، دوچرخه سواری و... برای 4 تا 5 نوبت در هفته باعث افزایش هرچه بیشتر سوخت و ساز بدن می شود.

استفاده از حرکات قدرتی مانند وزنه برداری هم البته به صورت منظم یعنی 2 تا 3 روز در هفته تا 27.4 درصد سوخت و ساز را افزایش می دهد ؛ چراکه حرکات قدرتی ماهیچه ساز هستند و ماهیچه ها مصرف کننده کالری. در حقیقت با وجود حجم مناسبی از ماهیچه ها ، شما سوخت و ساز دارید حتی وقتی در حالت نشسته یا استراحت کامل هستید.

فراموش نکنید هنگامی که روزه هستید یا از رژیم غذایی استفاده می کنید یا زمانی که مقدار کالری مورد نیاز بدن خود را محدود می کنید ، در واقع سوخت و ساز بدن خود را کاهش داده اید بنابراین با یک برنامه زمانی مناسب بین هر 4 تا 5 ساعت از روز حتما غذای مختصری میل نمایید؛  زیرا غذا خوردن تاثیر بسیار مناسبی در سوخت و ساز بدن دارد.
 
در واقع بدن برای هضم و جذب غذا انرژی مصرف می کند که تاثیر گرمایی زیادی دارد.علاوه بر تاثیر مصرف مواد غذایی بر سوخت و ساز بدن ، آمیختن مواد غذایی با پروتئین ، تاثیر بسیار مطلوبی روی افزایش سوخت و ساز در بدن دارد.
 
علاوه بر این مصرف پروتئین تضمینی برای نگهداری و تولید بیشتر حجم ماهیچه ها می شود. به طور مثال برای فردی با وزن تقریبی 63 کیلوگرم ، روزانه تقریبا 70گرم پروتئین نیاز است.

از منابع غنی پروتئین می توان ماهی ، مرغ ، گوشت راسته ، شیر کم چرب ، ماست رژیمی ، تخم مرغ ، عدس و دانه های گیاهی مانند باقلا نام برد.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:بخورید , بخوابید و لاغر شوید!, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» چند خوراکی شفابخش برای درمان مشکلات معده
چند خوراکی شفابخش برای درمان مشکلات معده
چند خوراکی شفابخش برای درمان مشکلات معده
بقه متن در ادامه مطلب.......

ادامه مطلب ...
نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:چند خوراکی شفابخش برای درمان مشکلات معده,درمان درد معده,مشکل معده درد,معده درد, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» خوراکی فوق العاده مفید برای محافظت از قلب زنان
خوراکی فوق العاده مفید برای محافظت از قلب زنان
خوراکی فوق العاده مفید برای محافظت از قلب زنان
زنانی که از روغن زیتون و سبزی‌جات برگ‌دار همچون اسفناج استفاده می‌کنند، به طور قابل توجهی، کمتر از سایرین به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
 
یک گروه از متخصصان ایتالیایی دریافتند: زمانی که افراد حداقل در یک وعده در روز از سبزی‌جات برگ‌دار و روغن ‌زیتون استفاده می‌کنند، بیش از 40 درصد کمتر از سایرین بیماری‌های قلبی را تجربه می‌کنند.

در این رابطه دکتر دومینیکو پالی از مرکز پیشگیری از بیماری و تحقیق فلورانس گفت: به طور واضح دلیل این ارتباط مشخص نیست، اما احتمالا مکانیزم این مواد اثرات محافظتی روی دستگاه گردش خون به وسیله مواد ریزمغذی مانند فولات‌ها، ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی و پتاسیم که همگی در برگ سبزی‌جات سبز موجود هستند، می‌گذارند.

کسانی که پتاسیم بیشتری مصرف می‌کنند، موجب بهبود دستگاه گردش خون خود شده از این رو، به فشار خون کمتری دچار می‌شوند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:خوراکی فوق العاده مفید برای محافظت از قلب زنان, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» چرا زنان‌ فرانسوی‌ همیشه لاغر هستند؟
چرا زنان‌ فرانسوی‌ همیشه لاغر هستند؟
چرا زنان‌ فرانسوی‌ همیشه لاغر هستند؟
محققان‌ امریکایی‌ ماه‌ها وقت‌ گذاشتند تا بتوانند جواب‌ این‌ سوال‌ را پیدا کنند: چرا زنان‌ فرانسوی‌ در مقایسه‌ با امریکایی‌ها لاغر می‌مانند؟

جواب‌ خیلی‌ ساده‌ بود: چون‌ فرانسوی‌ها کمتر می‌خورند.

برخلاف‌ تصور عامه‌ در مورد غذاهای‌ لذیذ و خوشگذرانی‌ بیش‌ از حد ملت‌ فرانسه‌، این‌ تحقیق‌ نشان‌ داد که‌ در واقع‌ فرانسوی‌ها اگر چه‌ در طول‌ روز چندین‌ نوبت‌ غذا می‌خورند اما نوع‌ خوردنشان‌ اصولی‌تر و حساب‌ شده‌تر از بسیاری‌ از ملت‌هاست‌. فرنی‌ و پودینگ‌ سیب‌ زمینی‌ و حتی‌ نوشیدنی‌های‌ معروف‌ فرانسوی‌ پای‌ ثابت‌ میز غذا هستند اما با اندازه‌های‌ کوچک‌.

در پاریس‌ هنوز ظرف‌ بزرگ‌ یا لیوان‌ بزرگ‌ نوشابه‌ باب‌ نشده‌ و مردم‌ به‌ ظروف‌ کوچک‌ عادت‌ دارند.

اگر در دل‌ پاریس‌ یک‌ روز ناهارتان‌ را در رستوران‌ نزدیک‌ اداره‌های‌ دولتی‌ بخورید و حین‌ خوردن‌ به‌ میزهای‌ اطراف‌ نگاهی‌ بیندازید، معمولا کارمندانی‌ را می‌بینید که‌ وقت‌ غذا از اداره‌ بیرون‌ آمده‌اند و غذای‌ ساده‌یی‌ را سفارش‌ داده‌اند. همکاران‌ در کنار هم‌ غذا می‌خورند اما در مورد کار صحبت‌ نمی‌کنند؛ برعکس‌، همه‌ حرف‌هایشان‌ در مورد غذاست‌. آنها می‌دانند چه‌ می‌خورند. نخود و لوبیا سبز را با اشتها می‌بلعند و هویج‌ و قارچ‌ پخته‌ را عاشقانه‌ با چنگال‌ نصف‌ کرده‌ و می‌خورند.

اما امریکایی‌ها در مهد مک‌ دونالد، چه‌ می‌کنند؟ مقابل‌ مغازه‌های‌ فست‌ فود می‌ایستند و تند تند در حالی‌ که‌ در مورد آخرین‌ تغییرات‌ اداره‌ غر می‌زنند، کوکا را روی‌ ساندویچ‌ چرب‌ و پر از پنیر می‌بلعند و چند سیب‌ زمینی‌ سرخ‌ کرده‌ را بالا می‌اندازند و با حرص‌ یک‌ چیزبرگر دیگر سفارش‌ می‌دهند.

زنان‌ پاریس‌ که‌ با قهوه‌ غلیظ‌ و سیگار روزگار می‌گذرانند همچنان‌ لاغرترین‌ زنان‌ اروپا محسوب‌ می‌شوند. با وجود اینکه‌ آنها با این‌ لقب‌، در کشور سیب‌ زمینی‌ سرخ‌ شده‌، کنسروهای‌ غذا و انواع‌ پنیرها زندگی‌ می‌کنند، پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال‌ ۲۰۲۰ نسل‌ جدید فرانسه‌ دیگرمثل‌ گذشته‌ به‌ اصول‌ غذا خوردن‌ پایبند نباشد.

در حال‌ حاضر بسیاری‌ از مدارس‌ با نوع‌ غذا خوردن‌ و انتخاب‌ غذای‌ نوجوانان‌، مشکل‌ پیدا کرده‌اند. نوجوانان‌ این‌ روزها همان‌ ساندویچ‌های‌ سریع‌ را به‌ ۲۵ دقیقه‌ نشستن‌ در رستوران‌ها ترجیح‌ می‌دهند و آرام‌ آرام‌ از فهرست‌ غذاهای‌ سالم‌ و پر از سبزیجات‌ فاصله‌ می‌گیرند. حوصله‌ نوجوانان‌ پاریسی‌ مثل‌ مادرانشان‌ نیست‌. تصمیم‌ آنها در نوع‌ غذا خوردن‌ آنقدر تغییر کرده‌ که‌ همان‌ محققان‌ اعلام‌ کرده‌اند تا چند سال‌ آینده‌ آمار لاغری‌ از شهر پاریس‌ هم‌ رخت‌ خواهد بست‌.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:چرا زنان‌ فرانسوی‌ همیشه لاغر هستند؟,زنان فرانسوی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» برخی از مضرات تند تند غذا خوردن
برخی از مضرات تند تند غذا خوردن
برخی از مضرات تند تند غذا خوردن
رژیم‌های غذایی خودسرانه از رفتارهای تغذیه‌ای نامناسبی است که در جوامع رواج یافته است و به خصوص افرادی این نوع رژیم‌ها را برای کودکان تجویز می‌کنند.

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف غذاهای چرب و شیرین در گروه‌هایی که وضع اقتصادی مناسبی ندارند، زیاد است.

 دکتر محمد صفریان ، مصرف غذاهای چرب و شیرین را یکی از عادات نامناسب غذایی شایع دانست و گفت: این امر در بین گروه‌هایی که وضع اقتصادی مناسبی ندارند زیاد است و به همین دلیل مشکل چاقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در این گروه بسیار شایع است.

وی تصریح کرد: حذف وعده‌های غذایی مثل شام و صبحانه عادت نامناسب غذایی دیگری است که در بین قشر تحصیلکرده و قشر مرفه شایع است.

وی ادامه داد: رژیم‌های غذایی خودسرانه از رفتارهای تغذیه‌ای نامناسبی است که در جوامع رواج یافته است و به خصوص افرادی این نوع رژیم‌ها را برای کودکان تجویز می‌کنند.

دکتر صفریان خاطرنشان کرد: بی‌نظمی غذایی و مصرف وعده‌های غذایی در زمان‌ نامناسب مشکلات تغذیه‌ای زیادی را به همراه دارد.

وی افزود: پرخوری و کم‌ خوری نیز خود مشکلاتی را به همراه دارد و در کودکان باعث ایجاد اختلال رشد می‌شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد که با ایسنا گفتگو می کرد ، با اشاره به اینکه رفتارهای تند مادران در خصوص مصرف تنقلات کودکان در خانواده‌ها بسیار شایع است، افزود: این رفتار نامناسب که در سنین یک تا سه سالگی بر روی کودک اعمال می‌شود تا سال‌ها اثرات نامناسب تغذیه‌ای در کودکان بر جای می‌گذارد و این امری است که ما هر روز شاهد آن بوده و با آن مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه برخوردهای قهرآمیز و خشونت‌آمیز منجر به بروز رفتارهای معکوس در کودکان می‌شود، گفت: باید به طور غیرمستقیم کودکان را از مصرف تنقلات دور کرده و با رفتارهای معقولانه، این خوراکی‌ها را با خوراکی‌های سالم و مناسب جایگزین نماییم.

صفریان همچنین گفت: زمان غذا خوردن نباید کمتر از ۲۰ دقیقه باشد و تند غذا خوردن مشکلات گوارشی و سلامتی ایجاد می‌کند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:برخی از مضرات تند تند غذا خوردن,عوارض تند خوری, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» بهترین میوه برای درمان چاقی
بهترین میوه برای درمان چاقی
بهترین میوه برای درمان چاقی
متخصصان علوم تغذیه در یك تحقیق جدید خاطرنشان كردند كه این میوه برای مقابله با چاقی موثر است.

صرف تمشك آبی می‌تواند از بدن شما در برابر افزایش فشار خون محافظت كند. تمشك آبی حاوی تركیب زیست فعال آنتوسیانین‌ تاثیر ضد فشار خونی دارد. افرادی كه در هفته حداقل یك نوبت از این میوه می‌خورند، ده درصد كمتر از سایرین دچار افزایش فشار خون می‌شوند.

به گزارش ایسنا، این متخصصان می‌گویند خوردن تمشك آبی به دلیل مقابله با رشد سلول‌های چربی می‌تواند راه‌كاری موثر برای مقابله با چاقی باشد.

شوانی موگ متخصص و فارغ التحصیل دانشگاه «تگزاس وومن» كه این تحقیق را انجام داده در آزمایشات خود از بافت‌های كشت شده از موش‌ها در آزمایشگاه استفاده كرده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، موگ روی «پلی‌فنول‌های» موجود در این میوه مطالعه كرده و به خاصیت این تركیب برای مقابله با محتوی چربی در بدن پی برده است.

تمشك آبی سرشار از نوعی ترکیب به نام «آنتوسیانین» است که عامل رنگ آبی این میوه است. این ترکیب، التهاب را کاهش می‌دهد، از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند و برای سلامت چشم، عروق سرخرگی و مغز نیز مفید است.

میوه‌هایی که مانند تمشك آبی رنگ آبی و قرمز پررنگ دارند سرشار از آنتی اکسیدان هستند که خاصیت ضد پیری و ضد التهاب دارند. توت فرنگی، تمشک، تمشک آبی، انار و آلبالو همه در این دسته از میوه‌ها قرار می گیرند.

بنابراین گزارش، مصرف تمشك آبی می‌تواند از بدن شما در برابر افزایش فشار خون محافظت كند. تمشك آبی حاوی تركیب زیست فعال آنتوسیانین‌ تاثیر ضد فشار خونی دارد. افرادی كه در هفته حداقل یك نوبت از این میوه می‌خورند، ده درصد كمتر از سایرین دچار افزایش فشار خون می‌شوند.

آنتوسیانین‌ها متعلق به خانواده تركیبات زیست فعالی به نام فلاوونوئیدها هستند كه در اكثر انواع توت‌ها و تمشك‌ها، آب پرتقال خونی، انگور فرنگی سیاه و تمشك آبی به وفور یافت می‌شوند.
 
انواع دیگری از فلاوونوئیدها در سایر میوه، سبزیجات، دانه‌ها و گیاهان یافت می‌شوند. این تركیبات نقش مفیدی در كاهش خطر بروز بیماریهای قلبی و عروقی دارند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:بهترین میوه برای درمان چاقی,درمان چاقی,, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» پوست و جگر مرغ را اصلاً نخورید
پوست و جگر مرغ را اصلاً نخورید
پوست و جگر مرغ را اصلاً نخورید
وزارت بهداشت اعلام كرد: مصرف مرغ منجمد و مرغ گرم هیچ تفاوتی ندارد و فقط افراد باید از خوردن پوست مرغ و جگر آن پرهیز كنند زیرا آنتی بیوتیك‌ها و چربی‌ها در این قسمت‌ها ذخیره می‌شوند كه برای بدن بسیار خطرناك است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، غریب، مدیر كل اداره كل دامپزشكی استان هرمزگان با بیان این مطلب اظهار داشت: بهترین راه مصرف گوشت‌های دامی پخت كامل آن است كه باعث از بین رفتن تمام میكروب‌های گوشت می‌شود و گوشت‌هایی كه به صورت روزانه مصرف می‌شوند باید كاملاً استاندارد و بهداشتی بوده تا جلوی هر گونه انتقال بیماری گرفته شود.

غریب با اشاره به اینكه عدم رعایت نكات بهداشتی و ایمنی دام ها می‌تواند عامل انتقال میكروب به انسان باشند، ابراز داشت: به دلیل بیماری‌های مشترك بین انسان و دام و همچنین برای مقابله با برخی از بیماری‌های حیوانات از آنتی بیوتیك‌ها استفاده می‌شود كه در صورت استفاده افراد از گوشت حیوانات، مقاومت بدن آنها نیز در مقابل میكروب‌ها زیاد می‌شود.

بسیاری از بیمار‌ی‌های عفونی و میكروبی بین انسان و دام مشترك هستند كه می‌توانند به راحتی به علت عدم رعایت نكات بهداشتی به انسان منتقل شوند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:پوست و جگر مرغ را اصلاً نخوریدوپوست مرغ,جگر مرغ,مضرات پوست مرغ,مضرات جگر مرغ, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟
آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟
آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟
 

بقیه متن در ادامه مطلب..........


ادامه مطلب ...
نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:آیا می دانید تغذیۀ ضد خستگی چیست؟,تغذیه ضد خستگی,درمان خستگی,رفع خستگی,, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» دوازده تغییر ساده برای داشتن اندامی ایده ال
دوازده تغییر ساده برای داشتن اندامی ایده ال
دوازده تغییر ساده برای داشتن اندامی ایده ال
وقتی صحبت از كنترل مقدار غذای دریافتی می‌شود همه بلافاصله گروهی از غذاهایی را كه در رأس آنها نان و برنج قرار دارند، محدود می‌كنند در حالی كه باید اندازه‌های صحیح را با به كار بردن ترفندهایی به دست آورد كه عبارتند از:

1- همیشه به دنبال كوچك‌ترین اندازه‌ها بگردید.

2- فقط به نیازهای بدن پاسخ دهید یعنی هر آنچه را كه بدن خواستار آن است میل كنید. نه كمتر و نه بیشتر.

3- قبل از هر چیز غذاهای كمتری را برای هر وعده‌تان آماده كنید.

4- سعی كنید برای غذا خوردن بیرون نروید زیرا همیشه در رستوران غذا خوردن، آن هم همراه دوستان = با پرخوری

5- خوردن نصف مقدار غذای همیشگی را به مدت 20 دقیقه طول دهید. به این ترتیب نه تنها سیر شده‌اید بلكه انرژی كمتری را نیز وارد بدنتان كرده‌اید

6- هنگام غذا خوردن سرعت خود را به شدت پایین بیاورید

7- از بشقاب و لیوان‌های كوچك تر استفاده كنید.

8- همواره با وعده‌ای كوچك، غذاخوردنتان را آغاز كنید.

9- قبل از سفارش غذا حتما به آنچه می‌خواهید بخورید، خوب فكر كنید.

10- وعده‌های اصلی و میان وعده‌هایتان را به طور منظم و سرساعت مشخص میل كنید، به این ترتیب دیگر به شدت گرسنه نخواهید شد.

11- همواره غذایتان را با دیگران سهیم شوید و از همان ابتدا غذایتان را تقسیم كنید.

12- اگر بیرون از منزل غذا می‌خورید نصف آن را در رستوران میل كنید و مابقی را به خانه بیاورید.
ت

» پایین آوردن فشار خون با خوردن شکلات
پایین آوردن فشار خون با خوردن شکلات
پایین آوردن فشار خون با خوردن شکلات
خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه خطر سكته مغزی را كاهش دهد.

خوردن شكلات تیره باعث كاهش فشار خون می‌شود
وزارت بهداشت اعلام كرد: خوردن روزانه مقداری شكلات تیره می‌تواند باعث كاهش فشار خون شود و در نتیجه خطر سكته مغزی را كاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، مصرف گاه به گاه خوراكی های مورد علاقه‌تان بهتر از محروم كردن خودتان از آنهاست. در واقع افرادی كه سعی می‌كنند راجع به خوردن شكلات فكر نكنند، دو سوم بیشتر از افرادی كه درمورد آن آزادانه صحبت می‌كنند، شكلات می‌خورند.

براساس این گزارش مصرف چند تكه شكلات تیره در روز خیلی آسان‌تر از تغییرات ناگهانی در عادات غذایی برای كاهش فشارخون است.

گفتنی است كه شكلات علاوه بر خاصیت‌های خود پر از چربی و كالری است بنابراین زیاده روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.

بر اساس این گزارش وزارت بهداشت، توصیه می‌شود بیشتر از هر چیزی از خوردنی‌های مفید و سالم مثل میوه‌ها استفاده كنید چرا كه خوردن میوه میل به خوردن خوراكی‌های شیرین را از بین می‌برد و كم كالری است ولی متاسفانه بعضی از افرادی كه رژیم می‌گیرند، خوردن این خوراكی كم كالری را نادیده می‌گیرند.

به گفته این گزارش میوه‌ها و سبزیجات طیفی از پلی فنول‌ها را علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می‌رسانند، بنابراین مصرف روزانه 5وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است.

همچنین خوردن میوه با كاهش وزن همراه است به طوری كه در یك مطالعه‌ای، خانم‌هایی كه 3 عدد سیب كوچك به غذای روزانه شان اضافه كردند طی 10 هفته بدون گرفتن رژیم 2 پوند (حدود 500 گرم) وزن كم كردند.

این گزارش می‌افزاید: اگر چه میوه حاوی مواد قندی طبیعی است اما سطح قند خون را بالا نمی‌برد. علاوه بر این میوه حاوی مقدار فراوانی آب و فیبر است و كالری كمی نیز دارد. حتی الامكان روزانه 3 واحد میوه بخورید اما هرگز آبمیوه های پركالری مصرف نكنید. در ضمن، میانگین كالری در هر فنجان لیموی تازه 50، انگور60، توت فرنگی 70 و مركبات 75 است.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:پایین آوردن فشار خون با خوردن شکلات,پائین اوردن فشار خون, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» رهایی سالمندان از چاقی و اضافه وزن
رهایی سالمندان از چاقی و اضافه وزن
رهایی سالمندان از چاقی و اضافه وزن
آیا می دانید سالمندانی که چاق هستند و می خواهند از این چاقی نجات پیدا کنند چه کاری باید انجام دهند؟

سالمندان در معرض چاقی، قبل از غذا آب بنوشند
نوشیدن حداقل یک لیوان آب قبل از غذا می تواند تغذیه سالمندان در معرض خطر ابتلا به چاقی را اصلاح کند.یک کارشناس سالمندان با بیان این مطلب به سالمندان در معرض خطر ابتلا به چاقی توصیه کرد قبل از غذا خوردن حداقل یک لیوان آب بنوشند.

«مسگر» از دیگر اقدام های موثر برای این گروه از سالمندان را جایگزین کردن غذاهای سرخ نشده و پرچرب با مواد غذایی آب پز، مصرف میوه به جای آب میوه و پرهیز از نوشیدن نوشابه های گازدار عنوان کرد و افزود: علاوه بر این سالمندان در معرض خطر چاقی باید در مصرف غذاهای نشاسته ای مثل ماکارونی و سیب زمینی تعادل را رعایت و از نان به ویژه نان های سبوس دار به جای برنج و ماکارونی استفاده کنند.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:رهایی سالمندان از چاقی و اضافه وزن, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» برخی مواد غذایی که شما را جذاب می کند
برخی مواد غذایی که شما را جذاب می کند
برخی مواد غذایی که شما را جذاب می کند
همان طور که می گویند شما همان چیزی هستید که میل می کنید درست غذا خوردن به حفظ یک زندگی سالم و در عین حال حفظ چهره ای سالم کمک می کند.وقتی احساس خوبی در مورد چیز هایی که میل می کنید دارید و زمانی که موادی که مصرف می کنید برای شما مفید است.این شانس را دارید که از چهره ای که می خواهید برخوردار باشید.

آب نوشیدن ، مقادیر کافی آب در هر روز به پوست کمک می کند که ظاهری صاف نرم انعطاف پذیر و جوان تر داشته باشید.وقتی بدن را هیدراته(دارای آب) نگه میدارید ظاهر کلی شما از نظر بافت پوست مو ناخن ها بهبود می یابد. اگر احساس رم می کنید ممکن است به دلیل افزایش میزان سدیم بدن شما باشد.افزایش دریافت آب به خروج سدیم از بدن کمک می کند.

ویتامین c ، ویتامین c به بدن کمک می کند تا با عفونت ها و بیماری ها مبارزه نماید.این ویتامین سیستم ایمنی را تقویت کرده و نیز بهبود بیماری ها را تسریع میکند.آیا می دانید که ویتامین c برای ساختن کلاژن ضروری است؟کلاژن به پوست کمک می کند تا الاستیک و در عین حال محکم باقی مانده و در نتیجه پوست بدون چروک باقی بماند.مرکبات،توتها،گوجه فرنگی،گل کلم و کلم بروکلی همگی از جمله مواد غنی از ویتامین c هستند.

چای سبز ، چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها است.همچنین نشان داده شده است که مسبب کاهش سطح کلسترول تقویت عملکرد ایمنی و کاهش ریسک ابتلا بهبرخی از انواع سرطان ها

می شود.با مصرف چای سبز شما متوجه کاهش وزن خود می شوید.در حالی که از کافئین دریافتی خود نیز احساس رضایت می کنید

سویا ، پروتئین های سویا غنی از آمینو اسید ها،ویتامینE و بسیاری از آنتی اکسیدان ها هستند.این موارد موجب می شوند که پوست مرطوب و بدون چروک باقی بماند.

اسید های چرب ضروری ، اسید های چرب ضروری (SAFE) مانند امگا ۳ و امگا ۶ که به عنوان چربی های خوب شناخته می شوند به عملکرد سلولی کمک می کنند.مانند سایر غذا های مفید اسید های چرب ضروری به سلول ها کمک می کنند تا اعمالشان را به درستی انجام داده و از این رو سبب پاکسازی پوست جلوگیری از ایجاد لک های پوستی کاهش چروک ها بهبود و سلامت مو و رشد ناخن می گردند.

شیر ، شیر غنی از کلسیم ویتامین هایB12 ،B2 و D است و کلسیم به همراه ویتامینD که افزایش دهنده جذب کلسیم میباشد به حفظ استخوان های محکم و دندان هایی سالم کمک می کند

ویتامین های B12  B2 برای رشد گلبول های قرمز خون که حاملین اکسیژن مورد نیاز سلول ها هستند ضروری است این مواد کمک می کنند تا پوست و مو سالم تر و زنده تر به نظر برسند.

سبزیجات سبز ، سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ غنی از ویتامین های C E Aو آهن و فیبر هستند.ما قبلا در مورد فواید ویتامین C صحبت کرده ایم دریافت ویتامیتن های E وA نیز به همان میزان برای زیبایی چهره مهم است.

ماست ، از آنجا که ماست یک فرآورده لبنی است تمام خواص شیر برای آن قابل ذکر است.ماست همچنین حاوی باکتری های مفیدی است که به هضم مواد غذایی کمک کرده سیستم ایمنی را تقویت کرده و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می شود می تواند سبب آب رسانی و پاک سازی پوست شود.

سیر ، مطالعت نشان داده که این ماده غذایی اعجاب انگیز سبب کاهش فشار خون کاهش کلسترول و حتی پیشگیری از سرطان میشود.این ماده غذایی سر شار از آنتی اکسیدان ها است که کمک می کنند شما جوان بمانید.

شکلات شاید شکلات بهترین ماده غذایی برای حفظ سلامتی در دنیا نباشد اما از طریق افزایش میزان اندورفین ها و سروتونین ها اثرات مثبتی بر خلق و خوی شما می گذارد.و سبب آرامش و احساسی خوشایند در شما می شود.

سه نکته برای داشتن پوستی لطیفزنانی که با وجود عیب های صورتشان زیبا جلوه می کنند،زنانی هستند که می دانند،پاک کردن، تقویت کردن و غذا دادن،رساندن مواد مغذی به پوست،سه اصل اساسی برنامه مراقبت از پوست است.

برای این منظور به نکات زیر توجه کنید:
برای مالیدن کرم به صورت،نوک انگشتان را با ملایمت و به صورت دایره وار از پایین به بالا روی صورت حرکت دهید تا کرم جذب پوست گردد.صورت را ماساژ دهید تا کرم جذب شود. حدوداً ۲۰ دقیقه طول می کشد تا کرم کاملاً جذب پوست صورت شود.اجازه ندهید کرم بیش از ۲۰ دقیقه روی صورت شما باقی بماند،زیرا پس از این مدت باعث جذب دوده و گرد و غبار می شود و ممکن است سبب انسداد منافذ پوست شود.
 
برای پاک کردن کرم از یک تکه پنبه یا دستمال کاغذی مرطوب استفاده کنید تا رطوبت پوست از بین نرود.حوله مخصوص صورتتان را تمیز و نرم نگه دارید. هنگام خواب کرم روی صورتتان را پاک کنید و با کرم روی صورت به رختخواب نروید.به عبارتی اگر از کرم های شب استفاده می کنید،نیم ساعت قبل از خواب به صورتتان کرم بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کرم کاملاً جذب پوست شما شود.سپس به آرامی با یک تکه پنبه مرطوب صورتتان را پاک کنید.

 مرطوب کننده پوست را فراموش نکنید«اگر فقط قدرت خرید یک محصول بهداشتی را دارید، یک مرطوب کننده خوب و مناسب بخرید.»

دکتر روانارین،استاد دانشگاه نیویورک و رییس انجمن جراحان پوست آمریکا،پس از این توصیه می گوید: «گاهی وقت ها پوست شما تنها چیزی که لازم دارد،یک مرطوب کننده مناسب و یک شوینده ملایم است.پوست وقتی خشک است،چروک ها را بیشتر و واضح تر نشان می دهد و باعث می شود آدم پیرتر به نظر برسد.»به نظر بیشتر متخصصان پوست،اگر شما ۲۰ تا ۳۰ ساله باشید،مرطوب کننده ها می توانند از پوست شما در مقابل پیری زودرس محافظت کنند.در این سن و سال،مرطوب کننده ها قادرند جایگزین بسیاری از محصولات بهداشتی و محافظتی پوست شوند.

مرطوب کننده خوب چه ویژگی هایی دارد؟دکتر چارلز کراچ فیلد،استاد دانشگاه پزشکی مینه سوتا و متخصص پوست،در پاسخ به این سوال می گوید: «مرطوب کننده ها محصولاتی هستند که با داشتن ترکیبات مفید برای پوست،در تامین رطوبت مورد نیاز به پوست کمک می کنند.این که چه مرطوب کننده ای برای شما مناسب تر است،به مشخصات پوستتان بستگی دارد.
 
اگر پوستتان معمولی یا خشک است،بهتر است از مرطوب کننده های حاوی آلفاهیدروکسی اسید استفاده کنید که در تولید رطوبت بیشتر به پوست کمک می کنند.»دکتر کراچ فیلد همچنین توصیه می کند که مرطوب کننده ها را وقتی روی پوست تان بمالید که پوست تان کمی مرطوب است؛چون این کار موجب می شود رطوبت در داخل پوست تان محبوس نشود.

بنا به توصیه او،اگر پوست شما خیلی خشک باشد،باید از محصولاتی استفاده کنید که با روش امولسیون کیسه ای تهیه شده اند.در این تکنیک، سلول های میکروسکوپی جایگزین لایه های رطوبت می شوند و با آبی که به تدریج در طول روز آزاد می کنند،پوست را مرطوب نگه می دارند.

اگر پوست شما چرب است،توصیه می شود دنبال یک مرطوب کننده ملایم باشید و به هیچ وجه، استفاده از آن را پشت گوش نیندازید؛ چون به گفته دکتر کراچ فیلد،چربی اصلا رطوبت بخش نیست و حتی اگر پوست شما دارای چربی اضافی باشد،این چربی جایگزین رطوبت نخواهد شد.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:برخی مواد غذایی که شما را جذاب می کند,راه جذاب شدن,جذاب شدن, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» خوردن آب چگونه باعث لاغری می شود !؟
خوردن آب چگونه باعث لاغری می شود !؟
خوردن آب چگونه باعث لاغری می شود !؟
اگرچه ممکن است عجیب به نظر بیاید، ولی آب به احتمال قوی لوسیون منحصر به فرد موثر در کاهش وزن ‌و پیشگیری از چاقی مجدد است. با این که بیشتر ما توجه لازم را به اهمیت حیاتی آب نداریم، ‌این ماده بی‌رنگ و بو ممکن است تنها لوسیون جادویی واقعی برای کاهش پایدار وزن ما باشد!

نوشیدن آب طبیعتا اشتهای شما را کاهش می‌دهد و به بدنتان کمک خواهد کرد چربی‌های ذخیره شده را وارد چرخه سوخت و سوز(متابولیسم) کند. مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهد کاهش مصرف آب موجب افزایش ذخیره چربی بدن می‌شود، در حالی که افزایش نوشیدن آب به سوخت و سوز چربی‌ها کمک موثری می‌کند.علت این پدیده زیست شناختی چنین است:

کلیه‌های ما بدون رسیدن مقدار کافی آب به آن‌ها قادر به فعالیت نیستند. وقتی کلیه‌ها در سطح توانایی شان کار نکنند بخشی از بار آن‌ها به کبد سرازیر می‌شود. یکی از عملکردهای اولیه کبد تنظیم چرخه سوختی، ‌یا همان متابولیسم چربی‌های ذخیره شده برای تبدیل آن‌ها به انرژی مورد نیاز بدن است. چنانچه قرار باشد کبد برخی از عملکرد کلیه‌ها را به عهده بگیرد،‌ دیگر نخواهد توانست کار‌های اساسی خودش را با حداکثر توان انجام بدهد. یکی از نتایج این جابجایی مسئولیت‌ها در بدن ما، سوخت و سوز مقدار کم‌تری از چربی‌های ذخیره شده،‌ به عبارتی باقی ماندن چربی‌های زاید و توقف جریان کاهش وزن مطلوب خواهد بود.

نوشیدن آب کافی همچنین بهترین راه برای حفظ کیفیت مطلوب مایعات بدن است. وقتی بدن آب کمتری دریافت کند، ادارکش از این موضوع به خطر افتادن حیات خواهد بود. در نتیجه بدن دست به ذخیره سازی هر قطره از آب موجود در خود خواهد زد. آب در فضاهای برون سلولی ذخیره خواهد شد (خارج از سلول‌ها). این امر موجب ورم پاها، ران‌ها و دست‌ها خواهد شد. در چنین وضعیتی در بهترین حالت، هورمون‌های بازدارنده ادراک راه حلی موقت پیش پای ارگانیسم می‌گذارند.
 
آن‌ها موجب می‌شوند آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی همراه مقداری مواد ضروری انرژی زای بدن به زور به سمت کلیه‌ها حرکت کند. در این هنگام مجددا بدن تصور خواهد کرد با یک تهدید حیاتی مواجه شده است و در اولین فرصت ممکن به پر کردن جای خالی آب‌های از دست رفته خواهد پرداخت. به این ترتیب وضعیت به سرعت به حالت پیشین باز خواهد گشت.

بهترین راه برای غلبه بر مشکل حفظ میزان حیاتی آب بدن، در اختیار قرار دادن ماده مورد نیاز آن است. تنها پس از دریافت آب کافی، آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی به طور طبیعی آزاد می‌شود.

اگر شما همواره با مشکل حفظ میزان آب مورد نیاز بدنتان روبرو هستید، ممکن است این مساله ناشی از مصرف بیش از حد نمک باشد. بدن شما تحمل غلظت معینی از سدیم را دارد. هر چه نمک بیشتری مصرف کنید، سیستم حیاتی شما دست به رقیق کردن بیشتر مایعات درون بدنتان خواهد زد. اما رهایی از نمک اضافی مصرف شده نیز ساده است. کافی است آب بیشتری بنوشید. هنگام خروج آب با فشار از کلیه‌ها، سدیم اضافی نیز دفع می شود.

افرادی که اضافه وزن دارند، نیاز به نوشیدن آب بیشتری نسبت به لاغرها دارند! افرادی که جسمشان بزرگ‌تر از دیگران است، بار متابولیسمی بیشتری را هم تحمل می‌کنند. از آنجا که می‌دانیم آب کلید سوخت و سوز چربی‌ها در بدن ما می‌باشد، در نتیجه کسانی که اضافه وزن دارند به آب بیشتری نیاز دارند.

آب ضمنا به بدن کمک می‌کند تا ریتم مناسب عملکرد عضلانی را حفظ کند. این کار با فراهم آوردن امکان انقباض و انبساط طبیعی و ممانعت از آب باختگی عضلات میسر می‌شود. آب همچنین از چین و چروک خوردن پوست، که نوعا پس از کاهش وزن رخ می‌دهد پیش‌گیری می‌کند. سلول‌ها که در هنگام کاهش وزن کوچکتر شده‌اند با رسیدن آب کافی به آنها شاداب می‌شوند، و در نتیجه پوست صاف، شفاف و با نشاط خواهد شد.

آب به بدن شما کمک می‌کند، خود را از شر مواد زاید خلاص کند. در هنگام کاهش وزن بدن شما مواد زاید خیلی بیشتری دارد که باید آن را دفع کند. تمام چربی‌های سوخت و سوز شده باید دور ریخته شود. مجددا مقدار کافی آب به تخلیه این ضایعات از بدن کمک می کند.

آب همچنین می‌تواند یبوست را برطرف کند. وقتی بدن بیش از اندازه کم آب دریافت کند، تمام آب مورد نیاز خود را با تخلیه کامل آب‌های درون خود از کلیه نقاط بدن تامین خواهد کرد. روده بزرگ یکی از منابع اصلی تامین آب در این گونه مواقع است. اما نتیجه چیست؟ یبوست. با این حال وقتی فرد آب کافی مصرف کند روده‌ها عملکرد طبیعی خود را از سر خواهند گرفت.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:خوردن آب چگونه باعث لاغری می شود !؟,لاغر شدن,راه لاغر شدن, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» گزارش لحظه به لحظه پس از خوردن نوشابه
گزارش لحظه به لحظه پس از خوردن نوشابه
گزارش لحظه به لحظه پس از خوردن نوشابه
10 دقیقه بعد:
10 قاشق چای خوری شکر وارد بدنتان میشود،میدانید چرا با وجود خوردن این حجم شکر دچار استفراغ نمی‌شوید؟چون اسید فسفریک،طعم آن را کمی میگیرد و شیرینی اش را خنثی میکند.

20 دقیقه بعد:
قند خونتان بالا میرود و منجر به ترشح ناگهانی و یکجای انسولین می شود،کبدتان شروع میکند به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد:
حالا دیگه جذب کافئین کامل شده،مردمکهای چشم گشاد می شود،فشار خونتان بالا میرود و در پاسخ به این حالت،کبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌کند.گیرنده های آدنوزین مغز حالا بلوک می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری کنند.

45 دقیقه بعد:
ترشح دوپامین افزایش پیدا میکند و مراکز خاصی در مغز حالت سرخوشی ایجاد میکنند،تحریک میشوند.این همان مکانیسمی است که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد:
اسید فسفریک موجود در نوشابه،داخل روده کوچک،به کلسیم،منیزیم و روی میچسبد.متابولیسم بدن افزایش پیدا میکند.میزان بالای قند خون و شیرین کننده های مصنوعی،دفع هر چه بیشتر کلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.

مدتی بعد:
کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرار آور) وارد عمل میشود.حالا دیگر کلسیم و منیزیم و رویی که قرار بود جذب بدن شود،بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شوند و به همراه آن مقادیر زیادی آب،سدیم و دیگر الکترولیت ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر:
کم کم آن غوغایی که در بدنتان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد.در این مرحله یا خیلی حساس و تحریک پذیر میشوید یا خیلی کرخت و بی حال.حالا دیگر تمام آن آبی را که از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید دفع کرده اید،آبی که میشد به جای اسید و کافئین و شکر ،حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد.تا چند ساعت بعد اثر کافئین هم از بین میرود و شما هوس یک نوشابه دیگر میکنید.


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:گزارش لحظه به لحظه پس از خوردن نوشابه, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» تغذیه

نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهم‌ترین عامل بقای زندگی و طول عمر می‌باشد. احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور می‌کند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.

تغذیه صحیح رشد را میسر می‌سازد، به تندرستی و طول عمر می‌انجامد و با تأثیر بر روی مغز و روان سبب رشد فکری می‌گردد.

غذای انسان باید شامل پروتئین‌ها، چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی، ویتامین و آب باشد تا رشد و سلامت یاخته‌های بدن تأمین شود. این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل می‌کنند قابل جذب می‌شوند و برای تأمین نیازهای حیاتی مورد استفاده یاخته‌های بدن قرار می‌گیرند.

تاریخچه تغذیه [ویرایش]

تا اوایل سده ۱۹ مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند. شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده‌است. اولین اجتماعات و شهرها در میانرودان، آسیای غربی، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند. ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته‌است. ( آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده‌است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان، تخت جمشید و تپه سیلک کاشان به عمل آمده نشان می‌دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از ۶۰۰۰ هزار سال است.

تاریخچهٔ تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که: «برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد.» شواهد نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماع معمول بوده‌است. همچنین روغن زیتون را بسیار مصرف می‌کرده‌اند.

در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود. در دورانهای بعد یعنی پس از استقرار امپراتوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات مختلف از تغذیه مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم عادی تغذیه ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده‌است.

در مورد رژیمهای غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال ۱۹۰۰ قبل از میلاد مسیح در ناحیه سومر مربوط می‌شود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی استانبول نگهداری می‌شود.

طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده‌است. بقراط غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینه مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده‌است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازی که از دید عده زیادی پدر علم تغذیه شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینه تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده‌است.

با وجود اهمیت زیاد این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته، ولی تا سالهای پایان جنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت، تا اینکه در سال ۱۹۱۷ نخستین انجمن مربوط به رژیم‌دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تأسیس شد. این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال ۱۹۲۵ منتشر کرد. و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد.

دانش‌آموختگان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده می‌شوند، باید تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری و بهبود سلامت بشر بکار گیرند.

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) به معنای استفاده از رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز است. بدین معنی که افراد سالم نیز باید به نوبه خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از ابتلا به سوءتغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند.[۱]

تغذیه سالمندان [ویرایش]

با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی و بهداشتی متوسط عمر انسان افزایش یافته و در کشورهای پیشرفته، این میزان افزایش بیش‌تر است. پیرشدن و سالخوردگی با کاهش تدریجی فعالیت‌های فیزیکی و افزایش بیماریهای مزمن همراه می‌شود و به نظر می‌رسد که بهبود تغذیه تا حد زیادی قادر است از این مشکلات پیشگیری کند و یا آن‌ها را تخفیف دهد. به همین دلیل یکی از مسائل مهم سالمندان، مسائل پزشکی و بهداشتی از جمله وضعیت تغذیه آنهاست. با افزایش سن، نیاز آنها به انرژی کاهش یافته و تمایل به مصرف غذا کمتر می‌شود. در این حال اگر انتخاب غذا درست صورت نگیرد، میزان دریافت مواد مغذی ضروری در آن‌ها پایین‌تر از حد مطلوب خواهد بود. عوامل مؤثر در ایجاد مشکلات تغذیه‌ای سالمندان بدین شرح می باشند ۱ - عوامل جسمانی: مانند کاهش کل انرژی مورد نیاز، بیماریهای مزمن، بی‌اشتهایی، تغییر حس چشایی، خرابی دندان‌ها، بی‌تحرکی، ناتوانی جسمی، مشکلات گوارشی، تداخلات دارویی و یا تداخل غذا و داروها

۲ - مشکلات روحی و روانی: افسردگی، تنهایی، از دست دادن همسر

۳ - مشکلات اقتصادی: درآمد کم، کمبود امکانات برای تهیه و طبخ غذای مناسب و زندگی در آسایشگاه

نیازهای تغذیه‌ای سالمندان میزان انرژی مورد نیاز : با افزایش سن میزان نیاز به انرژی کاهش می‌یابد که می‌تواند به دلیل کاهش فعالیت جسمی، کاهش توده عضلانی و فعال بدن باشد. در صورت دریافت مازاد بر نیاز انرژی مشکلات و عوارضی مانند چاقی، فشارخون، بیماری‌های قلبی‌عروقی برای سالمند ایجاد می‌شود. میزان نیاز به انرژی برای هر سالمند متفاوت بوده و براساس وزن، قد، شرایط فیزیکی و سلامتی وی محاسبه می‌شود.

میزان پروتئین مورد نیاز سالمندان : با افزایش سن علاوه بر کاهش توده عضلانی، ذخیره پروتئینی بدن نیز کاهش می‌یابد و میزان نیاز به پروتئین با افزایش سن نه تنها کاهش نیافته بلکه ثابت مانده و یا افزایش می‌یابد. بویژه در صورت ابتلا به بیماری‌ها و یا عفونت‌ها که این مسئله بسیار مهم می‌باشد. توصیه می‌شودچهل تا شصت درصد از انرژی دریافتی روزانه سالمندان از پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های با کیفیت بالا تامین شود.

 

پرورش ماهی برای خوراک در ایران باستان [ویرایش]

در اسطوره‌های ایرانی جمشید را نخستین انسانی می دانند که به پرورش ماهی پرداخته است، جمشید ازپادشاهان پیشدادی بود. ایرانیان محل پرورش ماهی را ماهی‌خانه می‌نامیدند.

بپرداخت آب میانگاه خاک   بپرورد ماهی در آن آب پاک
ز جمشید ماندست چنین یادگار   اگرچه برآمد بسی روزگار
هنرور شده خاک ایران زمین   بشد زان سپس سوی ماچین و چین

ارتباط تغذیه با هوش کودکان [ویرایش]

هوش و استعداددر رابطه ی مستقیمی با تغذیه فرد دارد. در کودکان کم وزن به علت عدم تامین حداقل نیازهای انرژی روزانه کودک اولین شاخص در کاهش وزن و کاهش رشد قد خودنمائی می‌کند پس می‌توان گفت مغز نیز که یکی از اجزای بدن است به اندازه کافی رشد نکرده و نتوانسته به ظرفیتهای لازم خود دست یابد. البته اگر در دوران رشد کودک خیلی زود به جبران خسارات وارده بپردازیم جای امید هست که بدن و اندامهای آن به ظرفیتهای لازم خود برسند و جبران کاستی‌ها نیز بشود. اما اگر سوء تغذیه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد کودک دچار عقب ماندگی ذهنی خواهد شد و در ادامه ممکن است برون ده قلب نیز کاهش یافته و درنتیجه ریه‌ها نیز به خوبی نقش خود را در تامین اکسیژن سلولها تامین نکنند.

درجات کمتر خسارت ناشی از سوءتغذیه در زمانی است که شاخصهای کاهش وزن و قد خیلی تغییر نمی‌کنند یا به عبارت دیگر شرایط فیزیکی کودک در حدی نیست که والدین و اطرافیان را به فکر تعقیب موضوع بیاندازد ولی کودک از یک سوءتغذیه مزمن وآرام رنج می‌برد.

کودک به علت یک سری مشکلات اعم از کم خونی و یا کاهش مختصر بازده ریوی قادر به تحمل شرایط دیگر همردیفهای خود را ندارد. مطالب را آنگونه که باید نمی‌تواند تحلیل کند. در ضبط و یاد آوری موضوعات به اندازه دیگران نیست .

سوءهاضمه و نفخ [ویرایش]

«سوء هضم» اصطلاحی است که توسط بیماران برای توصیف علائم متعددی که معمولاً پس از خوردن غذا احساس می‌کنند، به وفور یکبار می‌رود. از نظر برخی بیماران، سوء هضم عبارت است از فقدان هضم طبیعی غذا و ممکن است پر بودن شکم، فشار یا درد را ذکر کنند. عده‌ای دیگر ممکن است مقصودشان از این کلمه، سوزش سردل، آروغ یا نفخ شکم باشد. در تعدادی از حالات، سوء هضم با مصرف برخی غذاها رابطه مستقیم دارد. بعضی غذاها بعلت آنکه در روده بخوبی هضم نمی‌شوند، ممکن است خوب تحمل نگردند بعنوان مثال خورردن غذاهای چرب در بیماریهای لوزالمعده یا صفراوی. یا آنکه مرکبات یا مواد غذایی ترش در بیماران مبتلا به زخمهای گوارشی اغلب باعث بروز علائم سوءهضم می‌شوند.کمبود یا فقدان آنزیمهای ضروری گوارشی نیز از مهمترین عوامل سوء هضم می‌باشند.

نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش اساسی‌ترین شکایت افراد مبتلا به سوءهضم است. اصولاً احساس‌پری و فشار بلافاصله پس از غذا و تسکین آن با آروغ زدن را نفخ معده می‌نامند. علت اصلی نفخ معده مصرف غذاهایی است که تخلیه معده را دچار کندی می‌کنند (غذاهای حاوی مقادیر بالای پروتئین و چربی). در صورتیکه گازهای معده با آروغ دفع نشده و به روده‌ها منتقل شوند مسئله بصورت احساس پری و فشار در روده‌ها بروز خواهد کرد که با اجابت مزاج و دفع گاز برطرف می‌شود. علت اصلی دیگر گاز روده‌ها، عمل تخمیر باکتریهای طبیعی روده بر روی مواد قندی و پروتئینی است. بهمین جهت متعاقب مصرف غذاهای غنی از فیبر (سبزیجات و میوه‌جات) که حاوی قندهای طبیعی غیرقابل جذب می‌باشند، افزایش می‌یابد.



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:تغذیه ,غذا,غذای سالم,تغذیه مناسب, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» تغذیه

تغذیه

 
   


img/daneshnameh_up/c/c7/386059.jpg


نیاز انسان به غذا یکی از احتیاجات ذاتی یا فیزیولوژیک است که مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر می باشد.احتیاج به غذا دائمی است و ارگانیسم را مجبور میکند تا برای بدست آوردن غذا و رفع گرسنگی کوشش کند.
تغذیه صحیح و متعادل نه تنها پدیده رشد را میسر می سازد و به تندرستی و طول عمر می انجامد،بلکه با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی می گردد.
تر کیب شیمیائی غذای انسان باید شامل پروتئین ها، چربی ها، کربوهیدرات ها، مواد معدنی ، ویتامین وآب باشد تا رشد و سلامت یاخته های بدن تامین شود.این مواد با تغییراتی که در لوله گوارش حاصل میکند قابل جذب می شوند و برای تامین احتیاجات حیاتی مورد استفاده یاخته های بدن قرار میگیرند.

غذا به ماده جامد یا مایعی گفته میشود که بعد از خوردن و هضم شدن ایجاد حرارت و انرژی کرده و موجب ترمیم بافتها ،رشد و نمو و تنظیم اعمال حیاتی می گردد.
تمام موجودات زنده برای آنکه بتوانند به زندگی خود ادامه دهند ،احتیاج به غذا دارند.خواه این موجود زنده انسان باشد یا یک حیوان و یا حتی یک موجود بسیار کوچک ذره بینی مانند میکروب و.....
از طرفی هر روز تعدادی از سلولهای بدن می میرندو باید سلولهای تازه جای آنها را بگیرند برای این منظور باید سلولها مواد لازم را از غذا بدست آورند.همچنین حفظ گرمای طبیعی بدن -که در موقع سلامت همیشه ثابت است-،مبارزه با میکروب ها و عوامل بیماری زا،رشد روزانه مو و ناخن،کار قلب و دستگاه تنفس ،حرکات بدن،قدرت کار و فعالیت انسان و حتی کارهای فکری هم در گروی دریافت کافی مواد غذائی میباشد.
معمولا غذائی که انسان مصرف میکند از مواد مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
مواد قندی و نشاسته ای یا کربوهیدرات هاو مواد چربی که انرژی زاهستند و انرژی روزانه را تامین میکنند، مواد پروتئین جهت نگهداری و ترمیم بافتها و ساختتن بافتهای جدید لازم است، ویتامین و مواد معدنی و آب انرژی زا نیستند- کالری ندارند-ولی برای رشد طبیعی مورد نیاز می باشند.دریافت ناکافی آنها باعث بروز کندی رشد،اختلالات خونی وعدم استحکام استخوانها میشود.

تاریخچه تغذیه


تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای باختری، مصر و یونان بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع استفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، دامغان ، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است .

تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : " برای تقویت روح هرگز جسم را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد ." شواهد نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ماهی نیز در بین بعضی از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن زیتون را بسیار دوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.

در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
در دورانهای بعد یعنی پس از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم عادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که کتاب Deipnosphistae اثر Athenaeus در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.

در مورد رژیمهای غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .

طی دورانهای مختلف تاریخ و از دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. بقراط غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینة مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.

زکریای رازی که از دید عدة زیادی پدر علم تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.

با وجود اهمیت زیاد این رشته در حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول هیچ سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .

فارغ التحصیلان این رشته که رژیم‌شناس (Dietition) نامیده میشوند ، باید تمام اطلاعات و دانش خود را در راه کمک به برقراری وبهبود سلامت بشر بکار گیرند .

اصطلاح رژیم درمانی یا درمان با رژیم (Diet-therapy) به معنای استفاده از رژیم غذایی نه فقط برای بیماران بلکه برای افراد سالم نیز می‌باشد. بدین معنی که افراد سالم نیز باید به نوبة خود از رژیم غذایی مناسب استفاده کنند تا بدین وسیله از ابتلا به سوء‌تغذیه مصون مانده و از سلامت کامل برخوردار شوند.(از سایت:www.mortezavy.com)

 


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:تغذیه ,تغذیه مناسب,غذا,غذای مناسب, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» طلاق
Image

طلاق یک تغییر اساسی در زندگی است که شخص را دچار سردرگمی میکند . ناگهان خودتان به تنهایی میبایست از پس مواردی مانند پول بچه ها شغل تغییرات و موقعیتهایي که اعضای خانواده را تحت فشار قرار میدهد بر بیایید . در اینجا توصیه هایی وجود دارد که " چگونه زندگی جدید را پس از جدایی شروع کنید ؟"  اگر مشکلاتی دارید بدانید که :

    * بعد از اتمام این زندگی ، زندگی جدیدی در انتظار شماست .

در حال حاضر به سختی می توانید باور کنید زیرا روزی این زندگی چیزی بود که شما خواستار آن بودید . شما خواهان  ایجاد و  تداوم آن بودید .

    * خودتان را فریب ندهید .

از خودتان بپرسید : آیا به راستی این زندگی را می خواهید یا به علت ترس دو دستی به آن چسبیده اید ؟ اگر فکر تنها ماندن ترسناک تر از بودن در یک زندگی از هم پاشیده است خب به ترسهایتان اجازه دهید تا تصمصیم گیرنده باشند . آیا برای از دست دادن زندگی که بود یا میبایست باشد هنوز سوگواری میکنید؟

    * روزهای زندگیتان را هدر ندهید .

اندوهگین بودن هیچ محدوده زمانی ندارد اما زندگی محدود است . شما این را متوجه بشوید یا نشوید ، زمان به سرعت سپری میشود. زمانی میرسد که شما باید حقیقت را بپذیرید و بگویید : "  من باید کاری برای زندگی ام انجام دهم بچه هایم را بزرگ کنم و کاری کنم که زندگی شاد و معناداری داشته باشم و شخصی فعال در جامعه باشم ." پس از هم اکنون قدمهای استوار بردارید و به جلو حرکت کنید .                        

    * افکار مصیبت بار را از ذهن تان دور کنید .

" زندگی من تمام شده است ." " من همه چیز را از دست دادم ." " همه چیز خیلی بد است ." افکاری هستند که تاثیرات خیلی قوی بر چگونگی احساس شما دارند . متوجه باشید که واقعا اینها درست نیستند . زندگی شما تمام نشده است فقط یک شروع جدید برای شماست . تغییر پیش فرضهای منفی در ذهن تان  به تغییر احساسات شما کمک میکند .

    * زمان خود را با افسوس هدر ندهید .

شما باید به خودتان بگویید : " اتفاقی است که افتاده !" شما نمی تواتید به گذشته برگردید و کاری انجام دهید اما می توانید کارهای زیادی را هم اکنون انجام دهید .

    * برای فرزندانتان الگو باشید .

در آینده فرزندانتان چگونه والدینی خواهند بود وقتی شما در جایی نشسته و گریه میکنید ، به نقطه ای زل می زنید و افسوس گذشته را می خورید ؟ وقتی شما جدایی را پذیرفتید زمان پیشرفت در زنگی تان است .

به خاطر فرزندانتان با همسر سابق خود رابطه جدیدی را تعیین کنید .
در رابطه سابق شما همسر وی بودید اما در حاضر یک دوست معمولی هستید بخاطر بچه هایتان .

    * با کودکانتان صحبت کنید .

طلاق ممکن است زخمهای عاطفی را برای بچه هاایجاد کند . با آنها صحبت کنید . با آنها درباره اتفاقاتی که درحال وقوع است و احساساتی که آنها نسبت به وقایع کنونی دارند صحبت کنید و به آنها اطمینان دهید همه چیز بهتر خواهد شد. اگر آنها خیلی چیزها را بدانند می توانند به شما در این مراحل کمک کنند و به این ترتیب آنها هم احساس قدرت می کنند .

    * از دیگران کمک بگیرید.

اگر از مردم کمک بخواهید خوشحال می شوند . این لطفی است در حقشان که به آنها اجازه می دهید کاری برایتان انجام دهند .يك گروه حمايت كننده از نزديكترين دوستانتان داشته باشيد كه حمايتگرعاطفي ،راهنماي هميشگي ومشوق شما در كارهايتان باشند.بدانيد شما اولين نفري نيستيد كه از سايرين كمك مي گيريد.  

    * از امكانات و موهبت هاي اطراف خود استفاده كنيد.

هركاري كه مي توانيد براي رسيدن به موفقيت انجام دهيد. توانايي ها و نقاط قوت خودتان را كشف كنيد و براي كمك به خود و حركت در يك مسير جديد و مثبت روي آنها متمركز شويد.هرشخصي حقيقت وجودي دارد كه فقط خودش ميداند وباور دارد . به ياد داشنه باشيد كه شما نتايجي در زندگي بدست مي آوريد كه ابتدا باور داريد و سپس شايستگي آن را.

    * براي خودتان وقت بگذاريد.

خودتان را در اولويت قرار دهيد ،كمي خودخواه باشيد و كاري را فقط براي خودتان انجام دهيد.بهترين هديه اي كه شما مي توانيد به فرزندانتان بدهيد اينست كه از خودتان خوب مراقبت كنيد. يك كلاس جديد را امتحان كنيد، ورزش را شروع كنيد و سرگرمي هاي فراموش شده كه سابقا انجام مي داديد را دوباره شروع كنيد.

    * خانه رويايي تان را بسازيد.

اگر شما مجبور به تغيير منزل شديد دنيا به آخر نرسيده است. بدانيد كه شما و بچه هايتان  ميتوانيد خاطراتي را بسازيد كه آنجا خانه روياهايتان شود.  

    * خود واقعي تان را بيابيد.

شما ممكن است زمان طولاني نيمي از يك زوج بوده ايد. اما شما هنوز صددرصد يك شخصيت واحد هسنيد. آن شخص را دوباره كشف كنيد.

    * آنچه را دوست داريد انجام دهيد.

هرروز وقتي از خواب بر مي خيزيد چه چيزي شما را به هيجان مي آورد.يك ليست از آنچه شما را به اهدافتان ميرساند تهيه كنيد.

    * روحيه شاد داشته باشيد.

   در زندگي جديد كمي تفريح و شادي كنيد. خاطرات زيبايي را     با فرزندانتان بسازيد تا با اعتماد بنفس و حس احترام به خود بسوي آينده بروند.

    * درآينده از خود مراقبت كنيد.

اين مهم است كه هميشه به روابط خود توجه كنيد و از خود بپرسيد كه :"  چقدربودن در اين رابطه ارزش دارد؟" اگر شما در آن رابطه كاملا خودرا فراموش مي كنيد پس بهاي سنگيني را مي پردازيد.

منبع: www.drphil.com 


 


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:طلاق, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» روانشناسی خانواده

روانشناسی خانواده

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان شناسی مرضی > بهداشت روانی
جامعه و علوم اجتماعی > روان شناسی > روان درمانی > روان شناسی مشاوره > مشاوره خانواده
 
(cached)


نگاه اجمالی

خانواده (Family) نخستین نهاد اجتماعی است. اکثر افراد در خانواده بدنیا می‌آیند و در خانواده نیز می‌میرند. خانواده شالوده حیات اجتماعی محسوب گردیده و گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی ، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطه‌ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها ، سازمان‌ها و جامعه نقش مهمی ‌در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا می‌نماید. از سوی دیگر با توجه به اینکه خانواده با نظام پایگاهی جامعه در ارتباط است، موقعیت فرد نیز تا حدودی مبتنی بر موقعیت اجتماعی خانواده‌اش خواهد بود..

تعریف خانواده

خانواده یک واحد زیستی (بیولوژیکی) است که تشکیل آن مبتنی بر پیوند زناشویی است که براساس آن افراد دارای رابطه سببی یا نسبی بوده و با یکدیگر خویشاوند هستند.

اهمیت روان شناختی خانواده

مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان ، تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت ، فداکاری و گذشت ، صمیمیت و گرمی‌ و در عین حال گاهی توام با حسادت و رشک ، دشمنی و کینه توزی ، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین و خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند. اعضای خانواده آنقدر به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده بطور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر می‌گذارد. از طرف دیگر خانواده به دلیل همین نفوذ و تاثیر بر افراد ، گاهی به عنوان روشی برای درمان اختلالات بکار می‌رود. روان شناسان بالینی و مشاوره گاهی ترجیح می‌دهند در درمان یک فرد ، همه اعضای خانواده را از نزدیک ملاقات کنند.

مطالعات مربوط به خانواده

مطالعات مربوط به خانواده حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان ازدواج ، تشکیل خانواده ، تعامل‌های زناشویی ، روابط والدین و فرزندان (کودکان) ، اختلافات خانوادگی ، طلاق و جدایی و … را می‌توان نام برد. هر یک از این حوزه‌ها ابعاد وسیعی را شامل می‌شود.

مشکلات مربوط به مطالعات خانواده

چند وجهی بودن موضوع

خانواده یک نهاد چند وجهی (چندبعدی) است که روابط درون آن از پیچیدگی‌های ویژه‌ای برخوردار است که در مطالعات خانواده باید مدنظر قرار گیرد. این بدان معنی است که افراد خانواده تاثیر متقابلی بر رفتار (Behavior) همدیگر دارند و جدا کردن یا عدم توجه به این تاثیرات باعث کاهش اعتبار (Validity) یا بی‌‌اعتباری نتایج مطالعات می‌شود.

تفاوت‌های زمانی

خانواده یک نهاد ایستا نیست، بلکه پویا است. تعریف و نگرشی که به خانواده درحال حاضر وجود دارد با نگرشهای نیم قرن پیش تفاوت زیادی دارد و مطمئنا در طول سال‌های آینده نیز دچار تحول خواهد شد. بنابراین تعمیم نتایج مطالعات دیروز به خانواده‌های امروزی و تعمیم نتایج امروز به فردا کاری اشتباه است و به برداشتی نادرست از وضعیت خانواده و در نتیجه برنامه‌ریزی غلط منجر می‌شود. این مطالعات باید همراه با تحول خانواده‌ها در طول زمان ، متحول شوند تا نتایجی کار آمد و قابل استناد ارائه دهند.

تفاوت‌های فرهنگی

تعریف و نگرشی که به خانواده در یک جامعه وجود دارد با جوامع دیگر تفاوت‌های زیاد و در بعضی مواقع بنیادی دارد. نوع ازدواج ، روابط زناشویی ، شیوه فرزندپروری و … در فرهنگ شرقی بویژه در فرهنگ ایرانی اسلامی ‌با فرهنگ‌های غربی تفاوت بنییادی دارد. همچنانکه در درون یک جامعه نیز خرده فرهنگ‌های مختلفی وجود دارند که شیوه‌ها و سنت‌های مخصوص خود را دارا می‌باشند و با توجه به این واقعیت بحث از خانواده بدون توجه به عوامل فرهنگی از اعتبار لازم برخوردار نخواهد بود.

ارتباط باسایر مباحث

در حوزه روان شناسی ، روان شناسی خانواده از نتایج روان شناسی رشد در درجه اول از روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی در درجه دوم استفاده‌های زیادی می‌برد. همچنین روان شناسی خانواده ارتباط جدانشدنی با برخی از علوم انسانی مانند جامعه شناسی ، علوم اجتماعی و مردم شناسی دارد.

کاربردها

روان شناسی خانواده با استفاده از تحقیقات سایر حوزه‌های روان شناسی و همچنین تحقیقات مربوط به خانواده به بررسی موانع و مشکلات مربوط به خانواده از قبیل مشکلات ازدواج و دوران نامزدی ، اختلافات زناشویی و علل آن ، شیوه تعامل و روابط زناشویی و همچنین شیوه تعامل با فرزندان و … می‌پردازد تا برای بهبود روابط خانوادگی و پیشبرد بهداشت روانی خانواده راهکارهای عملی ارائه دهد.
 


نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : پنج شنبه 15 ارديبهشت 1390برچسب:روانشناسی خانواده ,خانواده,روانشناسی, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» محیط زیست

همه محیط‌هایی که در آنها زندگی جریان دارد محیط زیست نامیده می‌شود. به عنوان مثال استخر آب ، یک شهر ، اقیانوس و کویر همگی انواعی انواعی از محیط زیست به حساب می‌آیند.

 

مقدمه

در محیط زیستی عوامل غیر زنده مانند خاک ، آب ، گازها و غیره به همراه جانداران وجود دارند. موجودات زنده با هم و با محیط غیر زنده خود ارتباطی متقابل برقرار می‌سازند. این ارتباط‌ها برای بقای محیط زیست بسیار لازمند. کارشناسان محیط زیست هنگام بررسی ، مناطق زیستی را مورد مطالعه قرار می‌دهند. هر منطقه زیستی شامل موجودات زنده ویژه عوامل غیر زنده است اکوسیستم نام دارد و دانشی که به بررسی اکوسیستم‌ها می‌پردازد. اکولوژی نامیده می‌شود.



img/daneshnameh_up/9/99/zist.jpg
پارک ملی یلوستون

پارکهای ملی
و محلهای طبیعی باید با دقت تمام
کنترل و اداره
شوند تا مراجعین ، تعادل زندگی
طبیعی را بر هم نزنند.
img/daneshnameh_up/0/0f/zist1.jpg
قطب جنوب

در اینجا یک گروه
از توریستهای زیست شناس را در منطقه
قطب جنوب مشاهده
می کنید روزی خواهد آمد که تمام
منطقه قطب جنوب
به یک پارک جهانی تبدیل شود.







 

عوامل زنده اکوسیستم

جانداران را براساس نقشی که در محیط دارند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.


 

  1. موجودات تولید کننده (گیاهان سبز)
  2. موجودات مصرف کننده (جانوران)
  3. موجودات تجزیه کننده (باکتری‌ها و قارچ‌ها)

ارتباط موجودات زنده با هم دیگر

مهم ترین ارتباط غذایی است که به صورت زنجیره غذایی و شبکه غذایی در جریان است. علاوه بر ارتباط کلی میان جانداران که به صورت زنجیره غذایی نشان داده می‌شود. انواع دیگری از ارتباط نیز میان آنها وجود دارد که در آن الزاما ارتباط غذایی منجر به از بین رفتن طرفین نمی‌شود بلکه در این نوع ارتباط جانداران به زیستن در کنار هم ادامه می‌دهند.
 

ارتباط غذایی

زنجیره غذایی

اگر وابستگی غذایی یک موجود زنده را با موجود زنده دیگر به صورت A→B نمایش دهیم بدین معنی است که موجود زنده A غذای موجود زنده B است و به عبارت دیگر B از A تغذیه می‌کند. بدین ترتیب می‌توانیم روابط غذایی زیر را که بین چند موجود زنده برقرار می‌شود نشان دهیم. در این روابط هر موجود زنده به صورت حلقه‌ای از یک زنجیر با موجود زنده دیگر مربوط می‌شود. هر یک از این روابط را یک زنجیره غذایی می‌نامند. در تمام این زنجیره‌های غذایی حلقه اول یک گیاه سبز است حلقه دوم یک جاندار گیاهخوار است و حلقه‌های بعدی را موجودات گوشتخوار تشکیل می‌شوند.
 

شبکه غذایی

چند زنجیره غذایی که با یکدیگر ارتباط داشته باشند یک شبکه غذایی را بوجود می‌آورند.
 

شبکه حیات

همه شبکه‌های غذایی با یکدیگر ارتباط دارند بطوری که همه موجودات زنده کره زمین یک شبکه غذایی بزرگ را تشکیل می‌دهد این شبکه غذایی بزرگ ، شبکه حیات نام دارد.
 

نوع دیگر ارتباط جانداران با هم

رقابت

در رقابت یک موجود به چیزهایی که مورد نیاز موجود زنده دیگر نیز هست احتیاج پیدا می‌کند. مثلا جانوران بین یافتن غذا و لانه سازی و غیره با هم رقابت می‌کنند. در عمل رقابت گاهی دو رقیب با یکدیگر با خبر نیستند. بعضی از رقابت‌ها میان جانداران یک گونه و برخی دیگر در بین جاندارانی که از گونه‌های متفاوت است صورت می‌گیرد. موضوع مورد رقابت اغلب جانوران غذاست. رقابت تختصاص به جانوران ندارد. گیاهان نیز برای بدست آوردن نور ، آب و کانی‌ها با هم به رقابت می‌پردازند.
 

هم زیستی

هم زیستی یعنی زندگی کردن با یکدیگر و با هم زیستن اما در اکولوژی منظور از هم زیستی هر نوع ارتباط نزدیک میان دو نوع موجود زنده است صورت‌هایی از هم زیستی عبارتند از:
 

هم سفرگی

در این نوع هم زیستی یکی از افراد ، نه سود می‌برند و نه زیان و دیگری سود می‌برد. مانند رابطه چسبیدن ماهی بادکش‌دار ، بدن کوسه ماهی ، که ماهی بادکش دار در این رابطه سود می‌برد.
 

همیاری

در این نوع هم زیستی دو موجود زنده هر دو از یکدیگر بهره می‌برند- همیاری ممکن است داوطلبانه و یا اجباری باشد. همیاری گل‌سنگها اجباری است و قارچی که در ساختمان گلسنگ بکار رفته بدون جلبک سبز قادر به ادامه حیات است میان باکتری‌ها و گیاهان تیره نخود نیز همیاری است - همیار s شته و مورچه حالت اجباری دارد.
 

زندگی انگلی

در این نوع همزیستی یک موجود (انگل) سود می‌برند و موجود دیگر (میزبان) زیان.
 

زندگی صیادی

مستقیم‌ترین رابطه غذایی هنگامی وجود دارد که جاندار دیگر را بخورد. هر مصرف کننده‌ای که جانداری دیگر را بکشد و بخورد یک صیاد است و جانداری که خورده شود صید نام دارد.
 

عوامل غیر زنده اکوسیستم

گرما

بیشتر از اشعه مادون قرمز بخشی از نور خورشید به دست می‌آید و در فعالیت‌های موجودات زنده نیز انرژی به صورت گرما آزاد می‌شود.
 

دما

یکی از عوامل غیر زنده محیطی است و تغییرات زیادی دارد و کلیه جانداران به نحوی با این تغییرات سازش پیدا کرده‌اند سازش باعث بقای جانوران می‌شود.
 

نور

نور نقش مهم در غذاسازی تولید کننده دارد.
 

گازها

مهم‌ترین گازهایی که در اتمسفر وجود دارند عبارتند از : اکسیژن و دی‌اکسید کربن. که اکسیژن در تنفس و در اکسید کربن در فتوسنتز نقش دارد.
 

آب

آب به صورت تبخیر شده وارد اتمسفر می‌شود و به صورت برف و باران به زمین برمی‌گردد.
 

مواد شیمیایی

به دو صورت کانی و آلی در اکوسیستمها وجود دارد مواد آلی ناشی از تجزیه موجودات زنده ، در اکوسیستمهای مختلف مورد استفاده جانداران قرار می‌گیرد. مواد کانی نیز به ترکیبات مختلف مثل نمک خوراکی یا کلریدسدیم که در غذای آدمی مهم است و یا کودهای شیمیایی که در حاصل خیزی خاک اهمیت دارد.
 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1390برچسب:محیط زیست,محیط,زیست, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» دریاهای یخ زده

دریاهای یخ زده


قطب شمال یک دریایی یخ زده است که کاملاَ توسط زمین احاطه شده است . مناطق بزرگ دریا تقریباَ کم عمق می باشند ؛ برای مثال ، قسمتی از دریای چوکی که آلاسکای شمالی را از سیبری شرقی جدا می کند ، فقط 18 متر (60 پا) عمق دارد.

 

لایه منجمد داخلی اعماق زمین


در نواحی سنگلاخی قطب شمال ، سطح زمین در طول تابستان آب می شود ، اما در اعماق بطور ثابت یخی باقی می ماند . این لایه یخی ، بنام پرمافروست ؤ می تواند تا 460 متر (1500 پا) عمق داشته باشد ، و سدی را تشکیل می دهد که اب نمی تواند در آن نفوذ نماید . آنجاییکه پرمافروست وجود دارد ، سطح معمولاَ باتلاقی و خیس اب می شود.

در حالیکه بسیاری از گیاهان نهاندانه در شمال مدار قطب شمال می رویند ، تنها دو نوع انان به نامهای هیرگراس و پرلورت قطب جنوبی ، در جنوب مدار قطب یافت می شوند . با این وجود قطب جنوب دارای 350 گونه ،مختلف گیاه گلسنگ است . جاندارانی که بر روی خشکی زندگی می کنند اغلب در شبه جزیره قطب جنوب که تا بیرون از مدار قطب جنوب امتداد می یابد ، یافت می شوند . حیوانات آبزی اغلب در نواحی ساحلی قطب جنوب دیده می شوند.

 

رشد آهسته


در شرایط نامساعد توندرا ، گیاهان بسیار کند رشد می کنند . این بدان معنی است که زمان بسیار زیادی زول می کشد تا آنها از خرابیهایی که حاصل می آید بازیابی شوند . اکنون در قطب شمال ، وسایل موتوری بیشتر معمول شده است ، و آنها گاهی از روی توندراهای باز ، عبور می نمایند . وقتی این اتفاق می افتد ،رد و وسایل برای چند دهه قابل مشاهده باقی خواهد ماند ، زیرا گیاهان بسیار آهسته بر روی آنها رشد می کنند.

 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1390برچسب:دریاهای یخ زده,قطب,یخ,دریا, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» قطب جنوب

قطب جنوب



علیرغم سرمای فوق العاده ، اقیانوسی که قطب جنوب را احاطه کرده غنی ترین ناحیه جهان از نظر حیات است . طی ماههای تابستان ، گیاهان میکروسکوپی پراکنده شده برای گروههای بزرگ کریل ها غذا فراهم می آورند و اینها به نوبه خود غذای پنگوئنها ، سیلها و والها را فراهم می کنند . اکثر حیوانات قطب جنوب در تابستان تولید مثل می کنند اما پنگوئنهای امپراطور در پاییز تخم گذاری می کنند و نرها در طی سردترین ماههای سال روی تخم ها می خوابند. دریاهای پوشیده از یخ اطراف قاره قطب جنوب ، خانه گونه های بسیاری از حیوانات است.

img/daneshnameh_up/c/c8/vserm0713.jpg



قطب جنوب قاره ای است که کاملاَ توسط دریا احاطه شده است . لایه یخی قطب جنوب اکثر زمین را می پوشاند در حالیکه روی قطعه سنگهای یکدست کشیده است . مساحتی بالغ بر 13 میلیون کیلومتر مربع (5 میلیون مایل مربع) را در بردارد و 4000 متر (13000 پا) عمق را دارا می باشد.



یخ دریای حقیقی زمانی شکل می گیرد که روی دریا یخ می زند . ضخامت این لایه یخ بیش از 5 متر (15پا) نمی باشد . در حین زمستان شمال ، یخ دریا تقریباَ 7/11 میلیون کیلومتر مربع (5/4 میلیون مایل مربع) را در اقیانوس منجمد شمالی پوشش می دهد . در قطب جنوب یخ دریا در زمستان حدوداَ 19 میلیون کیلومتر مربع (5/7 میلیون مایل مربع) از اقیانوس اطراف قطب جنوب را پوشش می دهد . همانطور که دریا یخ می زند ، یخ جلویی به سمت جلو شروع به حرکت ، حدود 4 کیلومتر (5/2 مایل) در روز می نماید.


وقتی که قسمتی از یخچچال وارد دریا می شود و می شکند به شکل یک کوه یخی و جزیره یخی در می آید . آنها می توانند صدها یارد کلفتی داشته باشند ، اما فقط یک دهم قد آنها قابل رویت در بالای سطح دریا می باشد . در قطب جنوب ، بعضی جزایر یخی مساحتی بیش از 1036 کیلومتر مربع (400 مایل مربع) را دارا می باشند.


img/daneshnameh_up/5/50/ghotb.jpg




در قطب شمال و جنوب ، شکار کردن یکی از اثرات مخرب بر روی حیات وحش می باشد . بسیاری از حیوانات قطبی شامل والها ، شیران دریایی و پنگوئنها برای گوشتشان شکار می شدند . قبل از روزهای روشنایی با برق ، آنها برای چربیشان نیز شکار می شدند که این چربیها برای لستفاده در چراغهای روغن سوز تبدیل به روغن می شدند . جمعیت والها از همه ، بیشتر زجر کشید و تعداد آنها بصورت مصیبت باری کاهش پیدا کرد . وقتی که بازار روغن چراغ از بین رفت ، کشتار والها برای گوشتشان ادامه پیدا کرد . در 1994 اقیانوس اطراف قطب جنوب منطقه محافظت شده ای برای والها معین شد . بدون تهدید به شکار شدن ممکن است جمعیت والها بازسازی شود . برای این منظور انتظار چندین دهه می رود ، در هر حال این بخاطر نسبت زاد و ولد آهسته آنها می باشد.


از بین رفتن سایر منابع طبیعی نیز می تواند برای حیات جانوران تهدید کننده باشد . قطب شمال و قطب جنوب هر دو ذخایر عظیمی از نفت ، گاز طبیعی ، زغال سنگ و مواد معدنی هستند . تا بحال ، سرمایه مواد معدنی قطب جنوب دست نخورده باقی مانده است . با این وجود ، در قطب شمال ، صنایع اصلی ، استخراج گاز و نفت می باشد . یکی از مهمترین مناطق تولید نفت ، دریای بیفورت نزدیک آلاسکای شمالی می باشد . نفت از بستر عمیق دریا به بالا رانده می شود و سپس از میان آلاسکا توسط خطوط لوله به بندری در اقیانوس آرام به اسم ولدز ، پمپ می شود . هر جا که نفت انتقال می یابد ، خطر مسدود شدن یا آلودگی وجوددار . در بیست و چهارم مارس 1989، تانکر نفت راکسان ولدز 42 میلیون لیتر (11 میلیون گالن) نفت خام را در آبهای پرنس ویلیام سوند ، در ساحل جنوبی آلاسکا ، وارد کرد . و میلیونها حیوان شامل سمورهای دریایی و عقابهای سرسفید را بصورت مصیبت باری کشت .


 

یخ دریا

 

کوه یخی و جزایر یخی

 

حیات قطبی

 

انرژی ، صنایع و حیات

 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : چهار شنبه 14 ارديبهشت 1390برچسب:قطب جنوب,قطب,قاره قطب جنوب, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

غضنفر ميخواسته بره بهشت زهرا، ‌گل گيرش نمياد كمپوت مي‌بره!!! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

آخرين خبر

به گزارش خبر گذاري غضنفر نيوز گروهي از همشهريان…! براي پيوستن به مختار عازم کوفه شدند!

 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

یه مرده تو رستوران غذاش و مي زاره روي ميز و مي ره دستشويي براي اينكه كسي به غذاش دست نزنه يه يادداشت مي زاره كنارش كه كسي به غذاي من دست نزنه زيرش هم امضا مي كنه قهرمان بوكس. بعد مياد مي بينه غذاش نيست و جاش يه يادداشته كه نوشته: من غذات و بردم. قهرمان دو ! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

یارو داشته تو اتوبان کرج با سرعت میرفته , یه دفعه رادیو پیام میگه : "رانندگان عزیز که در لاین تهران به کرج در تردد هستند مواظب باشن یه اتوموبیل در لاین مخالف در حرکت است" یارو همینجور که داشته فرمونو اینور اونور میکرده میگه : لامصبا یکی دوتام نیستن ... 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

یارو میره مسجد وقتی میاد بیرون میبینه کفشاش نیست. با خودش میگه من کی رفتم خودم نفهمیدم؟! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

يه روز یارو ، البرادعی رييس سازمان آژانس اتمي رو ميبينه ميگه آقا ببخشيد شما دكتريد يارو ميگه آره . یارو مي گه شما اگه دكتريد چرا تو آژانس كار ميكنيد! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

پلیسه به یارو : مگه نمی دونی اینجا ماهیگیری ممنوعه؟
یارو : ولی تابلو نزدین
پلیس: نزدیم که نزدیم ، زود باش از روی آکواریوم باغ وحش بیا پایین!
 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

یارو ميخواسته آتش نشان بشه. توي آزمون استخدامي ازش مي پرسند اگر جنگل آتش بگيره و اون اطراف آب نباشه چه کار ميکني؟ یارو ميگه: هيچي تيمّم ميکنيم! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
»

يارو پرتغال پوست ميکنده خدا خدا ميکرده توش موز باشه! 



نويسنده : مسعود کاشانی | تاريخ : دو شنبه 12 ارديبهشت 1390برچسب:, | نوع مطلب : <-CategoryName-> |
» عناوين آخرين مطالب